måndag 14 oktober 2013

Klagomål? Ta en nummerlapp!

Att jobba inom handeln är inte alltid så enkelt. Man får ta mycket skit från kunder emellanåt. Vissa tar ut sin frustration över att vissa varor är slut eller över att något inte funkar eller gått sönder.
Vissa människor verkar tro att om man jobbar i en specifik butik så är det vi som är anställda där som tillverkar grejerna, därmed är det också vårt fel om det inte fungerar.
Nog har jag som kund blivit frustrerad ibland, om saker har krånglat eller varor inte finns eller fungerar. Men jag anklagar aldrig personen framför mig. Det hjälper ju liksom inte.

Många historier finns att berätta om kunder som stått och skrikit åt personalen, kastat itusågade batteriet mot dem, hotat med att dra saker till sin spets.
"Kunder" som blivit påkomna med dumheter inne på affären har vid stängningstid cirkulerat på personalparkeringen....
Det kan emellanåt vara lite obehagligt och man kan känna sig utsatt. Häromdagen kom det in ett ungt par för att köpa en mobilladdare. De var höga som hus och riktigt obehagliga. Jag hoppas för deras och alla andra i trafiken att de inte kört bil dit. Fy tusan!

Men det är inte bara elände. Det finns riktiga ljuspunkter i mitt jobb. Ett vänligt ord, en tacksam kund och folk som vågar vara lättsamma, skämtsamma och förstående.
Härom dagen skulle jag snabbt ta en kopp kaffe med mig till kassan. Jag hann inte längre än att trycka på knappen så såg jag att det närmade sig kunder till min kassa. Jag lämnade min mugg i automaten och efter en stund så kommer det en kund och lämnar den till mig där jag sitter.
En sådan sak gör mig glad och tacksam!
Samma dag gick en farbror bort med ett torn med kundkorgar när jag hade mycket folk i min kassa. Tacksam igen!!

På onsdag börjar jag "mitt nya jobb" på jobbet. Där jag kommer stå är där man får ta emot de mest missnöjda kunderna. Hjälp! Jag hoppas att jag kan hålla huvudet kallt och inte ta åt mig.
Jag förstår inte att negativa kunder har en förmåga att stanna kvar i mitt medvetande mer än de positiva!


Giv mig styrka!

2 kommentarer:

  1. De negativa kunderna tar alltid mer plats i huvudet. Det tror jag gäller oss alla. Det kräver mer av oss att "glömma" bort dom. Jag brukar spara kort och mail som jag får av tacksamma kunder och arbetskompisar för att ha en "Mood" låda att titta i då jag känner mig ansatt. EN gång fick jag ett spel och sa till en kund att han var det mest otrevliga jag mött i hela mitt arbetsliv :-O
    Jag bad inte om ursökt för det var helt sant. Han bad mig hämta chefen och det gjorde jag mer än gärna och gick inte ut i butiken förrän han hade gått. Mn chef höll med mig. Trots det så är jag inte jättestolt över utbrottet. Det fanns ju fler kunder i butiken....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte fått några kort eller mail....kanske inte har förtjänat det ;) Men däremot fick jag dagens ros i tidningen en gång.
      Jag ska försöka att inte få några utbrott på kunderna. Tänka som Kay Pollack säger: De är utsända för att jag ska ha något att träna på!
      Skönt att chefen stod bakom dig!

      Radera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!