tisdag 8 oktober 2013

Dilemma

Jag är i ett läge där jag inom kort måste skaffa en ny dator. Den bärbara PC jag har nu börjar sjunga på sista versen och är seg och opålitlig.
Jag är inte speciellt kunnig på vad som är bättre och sämre i datorvärlden. Jag är inte speciellt intresserad av att sitta och läsa utlåtanden och tester där det jämförs en massa saker som jag inte vet vad det ens betyder. Men kanske är det så man ska göra för att välja det bästa.

En ny dator kostar ju lite grann, och det känns inte så lockande att lägga pengar på det. Samtidigt är jag oerhört beroende av min dator i mitt jobb.



Jag tänkte så klart att jag skulle skaffa en ny PC. Men min sambo förespråkar en Mac. Han menar på att eftersom jag jobbar så mycket med foto och bildhantering så är det alternativt det bästa.
Jag har aldrig haft annat än PC så jag vet inte vad som är bättre. Har ni någon erfarenhet?

Fördelarna med PC (som jag ser det)
- Den är mycket billigare än en Mac
- Jag kan upplägget och har programmen till den
- Jag behöver inte omformatera alla mina bilder

Fördelarna med Mac
- Stabilare
- Perfekt för bildbearbetning
- Det är tydligen aldrig problem med Macdatorer och du kan inte få virus

Ja, jag blir inte klok på det...

3 kommentarer:

  1. Som ganska ny iMac-ägare, och även iPhone och iPad (som är synkade med samma bilder via ett moln, hohoho,,,,) så måste jag säga att jag kommer ALDRIG köpa pc igen. Har haft iMac i drygt ett år och den har aldrig hängt sig,,, och det är lite pilligt att lära sig först, men sen wrooom, vilken skillnad. Du behöver inte göra om dina bilder alls, vad jag vet... jag bara kör, jag... med gamla bilder fr usb... drar dom hit o dit och det går som tåget. (är certifierad Windows-tekniker i grunden, som typ konverterat eller vad man nu ska säga att man gjort ;-) Lycka till!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Jag är både Mac och PC användare och det där med att Mac är mkt stabilare och virusfria är ju en sanning med modefikation. Om du nu inte tvungen vill byta till Mac, för att du kanske har en iPhone eller iPad så skulle jag gå på en PC.

    Orsaken varför jag skulle välja just PC är Pris vs Prestanda. Du får MKT mer pang för pengarna om du fortsätter med PC. Sen är det en fördel att du redan känner till Windows (jag förutsätter att du kör Windows).

    Vill du ha en snygg och dyr dator så ska du köra på Mac. Jag tycker inte Mac är dåliga men du betalar liiiite väl mkt för märket.

    Citat från dig själv:
    Fördelarna med Mac FEL
    - Stabilare FEL
    - Perfekt för bildbearbetning Det är PC och Windows också.
    - Det är tydligen aldrig problem med Macdatorer och du kan inte få virus så FEL det kan bli :)

    Vad hade du tänkte dig lägga ut på en ny dator?

    SvaraRadera
  3. Ja, hörrni....jag blir inte mer klok. Jag får höra så mycket positivt om båda valen så jag står handfallen.
    I en och en halv dag var det Mac som stod högst upp på listan men i går kväll så läste min sambo att det var gjort nån test på Mac´ens skärm och den var tydligen inte så bra så de rekommenderade att man skulle köpa till en bättre skärm till den bärbara. Det vill jag verkligen inte.
    Man kan byta ut sin PC mer än en gång för priset av en Mac. Kanske är det bättre!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!