söndag 7 december 2014

Tid för eftertanke

Jag är inte en person som har lätt att slappna av. Jag önskar att jag hade lättare för att koppla från och bara tanka energi och lugn.
Jag har provat att meditera i olika situationer. Det känns inte som att det gett mig så mycket, jag brukar snarare somna än vara medvetet avslappnad.


I går
kväll var min man i Piteå och skulle köra hem sent på kvällen.  Jag blir alltid lite nojjig när han är ute och far. Jag är rädd att något ska inträffa. Det är blött, mörkt och halkigt ute på kvällarna nu och alltför många olyckor sker i trafiken.
Hela situationen gjorde det lite svårt för mig att somna och jag kände att mina tankar störde mig enormt.
Då gjorde jag min egen typ av meditation, som gör mig både lugn och trygg.
Jag föreställer mig att jag går genom mitt barndomshem. Jag hör de välbekanta ljuden av olika saker, jag känner dofter och jag iakttar och minns saker. Jag tittar på möblerna, prydnaderna och rummen.
Ibland minns jag saker som jag inte minns eller reflekterat över i vaket tillstånd.
Jag kan göra samma sak med min farmor och farfars hus och mormor och morfars hus. Det är underbart att komma tillbaka dit och gå genom de välbekanta rummen.

Det är min typ av meditation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!