onsdag 17 december 2014

Juni-Juli 2014

JUNI

I juni var det äntligen dags för det årliga betessläppet.


Vi begav oss till Ängesbyn, inte så långt härifrån för att njuta av spektaklet tillsammans med resten av Luleå´s befolkning.
Så mycket folk det var som hade samlats, det är inte klokt!
Men kossorna var oberörda och lyckligt omedvetna om att de var dagens attraktion.


Studentfirande av min mans systerdotter som dagen till ära hade en SAIK färgad student-Luna runt halsen. Ja, hon bor i Skellefteå!


Projekt: gård tog sin början. Vår friggeboda/övernattningsstuga skulle bort från gården och Danne, som inte tackar nej till något, transporterade glatt bort den till sin stuga.
Ja, det var ju inte något som gjordes på 5 minuter utan det var en process som pågick några dagar innan han slutligen åkte iväg med stugan på flaket som bästa sortens husbil.


När stugan försvann påbörjades arbetet med att göra en planteringshörna på stället.


Jag kom även på idén att skrapa rent bron från den färg som börjat lossna. Ett drygt arbete som pågick många dagar och tog kål på många sandpapper och skrapblad.
Terapijobb, i allra högsta grad!


Eftersom jag blev så inne på skrapandet så investerade min man i denna skapelse som egentligen är rätt onödig. Men jag var väldigt nöjd med att vi "fyndade" den just vid det tillfället.


Vi hade finbesök av storharen och ett lass med lunafigurer gick ner till Juliet.




Efter att jag under en period mått dåligt igen fick jag efter provtagningar veta att jag låg för lågt med mitt Levaxin så jag var väldigt nöjd när effekten av de starkare tabletterna började göra verkan och jag kände mig som "mig själv" igen.


Sist men inte minst så var Lunafigurerna med i Vi föräldrar!



JULI

Projekt: gård gick in i sin andra fas. Jag tog mig an den gamla dörren som vi hittat i skogen och förvandlade den från en sprucken och ful gammal skräpdörr till en jättefin sänggavel.
Men lite lim, spackel, sandpapper och färg kan man rädda mycket!


Familjen var på besök och vi fick mycket hjälp men diverse saker som behövde fixas. Tack för det!
Juli var oerhört varm. Som tur var hade vi på luftkonditioneringen inne så man kunde sova på nätterna. Annars hade det varit outhärdligt.


Jag blev äntligen klar med bron vilket kändes som att vinna högsta vinsten!



Och så krigade jag mot banken som ville att jag skulle betala över 900 kr för några kopior jag begärt ut till deklarationen. Efter mycket om och men så slapp jag betala, vilket jag inte tycker var mer än rätt med tanke på att jag aldrig blivit upplyst om denna kostnad när jag bad om kopiorna.
 
Jag hälsade på familjen nere i Umeå och en stilla men fruktansvärt varm kväll åkte min syster, systerdotter, mamma och jag på bilbingo.


Vi hade ingen som helst aning om hur det gick till men det var riktigt trevligt. Det bästa var att jag vann 500 kr.


Vi besökte även glassbonden och tog en tur till Olofsfors bruk. Jag hade aldrig varit på någon av ställena tidigare så det var jättetrevligt - och varmt! Pust!




 Hemma igen fortsatte värmeböljan. Vi drack rosévin i pergolan med fläkten surrande bredvid oss.


Åkte på en dagsutflykt till Älvsbyn och även ut på småvägarna för att hitta lite fina ödehus.
Vi hittade till exempel huset från filmen Hypnotisören. Vi åkte förbi Storforsen och tittade på alla människor som låg och svalkades i vattenpölarna.


Månaden avslutades med åskoväder och som den stormälskare jag är så var jag tvungen att ha fullständig koll på blixtarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!