torsdag 4 december 2014

Tack och hej

Dessa två ord används alltför sällan. Hej, kanske jag tänker på främst när det gäller handeln.
Jag var in i en för mig ny butik igår, fylld av inredning och spännande saker. En relativt stor lokal men utan en endaste kund förutom mig.
I ett rum vid sidan av lokalen, jag misstänker att det var lagret, hördes det att arbete pågick.
Efter en stund kommer den ut en kille i butiken, som uppenbart jobbar där. Han tittar på mig och går och ställer sig bakom kassan. Inte ett enda ord sa han.


Jag gick därifrån utan att köpa något. Det kändes som att jag kom och störde honom.

Fick även höra av min man om en kollega som skulle köpa en ny bil och hade planer på en Volvo. Efter att tre gånger varit in i deras butik utan att någon enda sagt hej, kommit fram eller ens bemödat sig om att ge honom en nick köpte han istället en Passat.

Det tar inte så lång tid att säga hej, att titta upp och ge kunden en nick, ett leende eller komma fram för att fråga om man vill ha någon hjälp.
Min man driver ett varuhus och han är noga med att upplysa sin personal att det faktiskt är kunderna som betalar deras löner och att det ingår i deras jobb att hjälpa de som behöver hjälp.

När det kommer till ordet tack så är det ibland väldigt tyst på den fronten med.
Tack för hjälpen! Tack för att du ställde upp! Tack för presenten! Tack för att du/ni tänkte på oss!


I och med att jag gett ut min målarbok så har jag skickat ut en massa exemplar, både till websidor som vill recensera och till butiker som vill se boken på riktigt innan de tar beslutet om de vill sälja den.
Jag vet att den inte faller alla i smaken. Jag vet att den inte passar in i alla butikers sortiment. Men jag vill ju sälja den och jag måste ju få ställa frågan.

Jag blir lika glad varje gång någon ber mig skicka ett exemplar för att få kika på det. Lika besviken kan jag bli på den respons som vissa butiker ger.
Jag hoppas på ett ja, men jag förväntar mig inte att de ska älska den och vilja köpa in den. Jag kan ta ett nej tack, vi är inte intresserad.
Men många hör aldrig av sig och man vet inte riktigt om de fått mailet eller om de kommit fel.
Jag förstår att det säkert kommer in massor av förfrågningar men då kan man kanske ha ett standard mail som man skickar tillbaka och tackar nej.

En av butikerna som jag skickade ett exemplar till, som bad mig göra det, var en barnbutik i Bollebygd.
Efter någon vecka skrev jag ett mail och frågade om de hade hunnit kika på den och om de trodde att det kunde vara något för dem.
Inget svar. Jag väntade en vecka till och skickade samma mail igen. Efter tre sådana försök skrev jag ett fjärde mail där jag skrev att jag mailat dem flera gånger och skulle uppskatta om jag fick ett svar från dem.
Då kom ett mail:

inte i dagsläget /Patrik

Jamen vad trevligt uttryckt. Jag hade bifogat ett brev där jag bad dem, om det var möjligt, att skicka tillbaka boken om den inte var intressant. Så jag frågade dem om det var möjligt att göra det.
Svaret kom:

vilken adress ska jag skicka den till?

Adressen hade jag skrivit i det bifogade brevet. Men jag tror inte de överhuvudtaget läst det för när boken kom tillbaka var det helt slätt och orört.

Det är tråkigt när man tagit sig tid och skickat en bok och de inte kan bjuda på 5 extra sekunder där de skriver Tack för boken. Tyvärr känns det inte intressant för oss just nu.....

Hur som helst det värsta svaret var ju ändå från en annan liten butik i Tollarp som skrev så här:

Hej Malin,

Vi får många förfrågningar av det här slaget och vi har köpt en del som
inte har varit så bra och en del som har fungerat mycket bra. Men efter
att ha köpt på för många som inte alls fungerar har vi infört en policy
där vi frågar de som vill att vi ska köpa deras egenutvecklade produkter
hur mycket de tror på dem.

Med det menar vi att om du tror på din produkt skickar du oss 5 prov ex.
Säljer vi dem innan 14 dagar lägger vi en beställning. Då betalar vi för
dessa 5 prov exen och det vi lägger beställning på. Säljer vi inte de exen
du skickar över så låter vi dem vara kvar i butiken men vi betalar inte
för dem.

Du vill att vi ska tro på din produkt och beställa utav dig. Men tror du
på den själv så mycket att du skickar över 5 ex utan faktura? Fungerar
inte din produkt så får du inte betalt för den men å andra sidan stängs då
inte våra dörrar för andra som vill försöka få ut egna produkter i
framtiden.

Vänligen
Marcus


Jag tror på mina produkter men jag är ett litet företag som försöker leva på det jag gör så jag har tyvärr har inte råd att skicka dem och inte få betalt för dem. Ha hellre en policy om att inte ta in egenproducerat eller kör med konsignation där ni tar in produkten och låter leverantören fakturera de sålda produkterna i eterhand.

Jag tycker det var lite fräckt och drygt skrivet, det tycker jag faktiskt. Men, men...

TACK och HEJ från mig!

1 kommentar:

  1. Inte betala för provexen! Det var det var det värsta. Visst, butiken är väl en liten företagare som behöver få saker att gå runt. Men du är ju ännu mindre företagare! Tänk vad många som går med på den där härskartekniken och skänker bort sina produkter.... Illa tycker jag!
    Hoppas du får många nappa på andra, vettiga ställen och får sålt en massa!!! För fina är dina Lunor och böcker =)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!