lördag 25 maj 2013

Mitt största intresse - att fota dig!

Jag älskar att fota. Nu för tiden fotar alla. Med digitalkameror och med sina mobilkameror.
När jag började fota så fanns det varken eller, då var det vanliga kameror som man laddade med film.
Filmrullar som innehöll 24 eller 36 bilder. Sen var man tvungen att kosta på framkallningen av dem.
Oftast var en hel del bilder bara skit. Suddiga, tagna på totalt ointressanta saker.
Men det var bara att le och betala.

Tänk vad det är fantastiskt idag med digitala kameror. Du kan på en gång se hur bilden blev, du kan radera den om du vill. Det är mycket billigare att ha ett fotointresse nu.
Skulle man fota svartvitt var man antingen tvungen att skicka iväg filmen för framkallning, eftersom inte alla framkallningsställen kunde göra det, eller så var man tvungen att göra det själv, i mörkrum.

Mörkrum är speciella och mysiga men det luktar illa av vätskorna. När jag hade min lägenhet på Pilgatan så kunde jag göra mitt kök till mörkrum. Det var perfekt, med rinnande vatten och allt.
Jag och min kompis Madde hade vid ett tillfälle en fotosession i vårt garage där vi poserade i diverse utstyrslar och stilar....herregud vilka bilder det blev. Sen kunde vi vara i mörkrummet på skolan hon jobbade på och framkalla. Fasen vad det var roligt.

Min första kamera fick jag i 6:an. Vi hade varit i Ammarnäs på skolresa och många hade kamera med sig. Det var väl då jag fick upp ögonen för att jag också ville ha en.
Min fösta kamera var en skönhet. En Konica pop, rosa så klart (som allt annat!)


Jag har ofta stört folk, speciellt när jag bodde i Skellefteå, genom att alltid vilja fota och föreviga. Jag fick höra att det nästan var sjukligt. Nåja, idag är många på det sättet genom instagram och alla andra sociala medier där de ständigt postar upp bilder.
Jag var bara före min tid, de kunde helt enkelt inte förstå det ;).

Idag ska jag ta min kamera, inte den rosa utan den svarta, och åka till Biltema för att fota lite vrålåk på Key Town Meet. Det kommer finnas massor av fina och coola bilar på plats så om ni är i närheten, och har intresse av det - kom förbi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!