torsdag 13 december 2012

Lucia

Jag klev upp tidigt i morse för att inte missa luciatåget på TV. Jag tycker om den traditionen.



Runt jul saknar jag att ha egna barn ännu mer än vanligt. Julen är så speciell för barn. Det minns jag själv att man kände - förväntan och lycka.
Jag saknar att ha ett dagis eller en skola att få gå och titta på luciatåg i. Få stryka lucialinnen och köpa glitter. Det kommer kanske en dag...jag hoppas det!

Förr var jag alltid med i luciatågen. På dagis, när nästan alla tjejer var lucia. När man gick på låg- och mellanstadiet lussade klassen på julfesterna.
Men kyrkokören lussade vi i kyrkan.
På högstadiet och gymnasiet lussade vi både i skolan och ute på företag. Under gymnasietiden var vi alltid på Filmstadens luciavaka. Det var ett toppenbra allternativ för ungdomar som inte ville vara ute och festa.
Hela natten satt man i biosalongen och fick se filmer. Det var alltid någon förhandsvisning. Tävlingar, fika och annat roligt. Tidigt på morgonen, en aning trötta, promenerade vi genom stan mot skolan. Snön knarrade under skorna. På skolan var det bara musiklärarna på plats, och vi som var med i kören. Det skulle bytas om till lucialinnen, tändas ljus och knytas glitter.
Jag vet att man altid var så rädd att titta för länge in i ljuset under luciatåget, och svimma.
Men det hände aldrig mig.

Fredrik, jag och Maria på dagis

Jag blev aldrig vald till Lucia. Jag var det på dagis, och en gång när vi lussade på kvarteret. I år ska min guddotter Liv vara Lucia på skolan. Tyvärr bor hon 30 mil härifrån så jag har ingen möjlighet att se henne.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I got up early this morning to watch the "Luciatåg" on TV. I like this tradition.
Around christmas I miss having my own kids more than usual. Christmas is so special for kids, I remember the expectations and the joy.
I miss having a kindergarden or a school to go to and watch Luciatåg. I miss iron the "lucialinne" and buy tinsel. I hope it will happen, someday!

When I was younger I always participated in the Luciatåg. In kindergarden almost every girl was Lucia. In middleschool we had Luciatåg at the christmasparties. In the church choir we "lussade" in church.
In highschool we had Luciatåg in school and on companies. We always spent the night before Lucia at Filmstaden (cinema) where they showed movies all night long for the youth. Perfect for us who didn´t want to party. In the morning we walked through the town to our school where we prepared the celebration. I was always a bit afraid to faint if I looked inte the candle for to long. Luckily it never happened!

I was never picked for Lucia. This year my god daughter Liv is going to be ucia at her school. Unfortunately she lives 3 hours drive from me.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!