tisdag 28 oktober 2014

Hur det är att jobba i bokbranchen ;)

Det är mycket man ska tänka på, veta och ha koll på när man som eget bokförlag ger ut en egen bok.
ISBN nummer, registreringar, pliktexemplar, bokrondell hit och adlibris dit.

Jag kunde och visste ingenting när jag började. Nu vet jag lite mer, men långt ifrån allt.
Jag har i alla fall lyckat registrera ett bokförlag, fått klart från bolagsverk och skatteverk. Jag har lyckats få ISBN nummer och till och med fått EAN koder till dessa.
Jag har skapat och tillverkat en kalender och en målarbok. Ja, med hjälp av Luleå Grafiska så klart. De är ju tryckeriet bakom mig så de är ju dessa underbara människor som tillverkat den åt mig. Jag gav dem bara receptet kan man säga.


Igår satt jag och skrev avtal med Adlibris, och detta postades idag så det tar väl ett par dagar innan det är klart.
Jag la in min målarbok på Bokrondellen, för avtalet med dem var redan klart.


Bokrondellen är länken mellan förlag och bokhandel. Man kan säga att det är en samlingsplats där förlagen lägger upp sina alster och bokhandeln går in och köper. Sen levererar förlaget böckerna till respektive bokhandel.
Det lät enkelt. Vi får se om det är det.


Jag känner mig alltid orolig att jag ska missa någon flik eller viktig information så jag sitter här och käkar praliner och tror att alla kan se min bok när i själva verket ingen gör det.
Men jag tror att jag gjort rätt. Jag såg då inget ERROR någonstans.

Mina arbetskompisar har haft rast i princip hela dagen. Det enda någon av dem gjort som är nyttigt är att de tagit bort näbbmusen från bron. Men det kan ha varit en skata som tagit en liten fikapaus.


Jag är även klar med illustrationen till Arkadia Foto i Göteborg och fått godkännande på den. YEY!

3 kommentarer:

  1. Ja det är mycket att hålla reda på när man driver företag - men det är ju kul också!
    Vilka läckra illustrationer du gör, förstår att din kund blev nöjd.
    Ha en fortsatt bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Så modigt, spännande och roligt! Lycka till!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!