tisdag 12 mars 2013

Rapport från en sockergris!

Jag måste bara få berätta att jag mår oförskämt bra. Jag har inte ätit socker på en vecka nu och skillnaden är som natt och dag.


Visst sörjer jag att inte kunna äta nybakat fika, en glass eller godis men jag har inte haft något större sug dessa dagar.
Jag antar att det kommer dagar när det suget gör sig påmind på ett brutalt sätt, men än så länge känns det som en fröjd.
Jag har till och med jobbat i cafét och serverat krämwiernerbröd och semlor. Och trots det har jag inte varit frestad.
Till stor del beror det på att jag har bestämt mig för att lyckas. Men också att jag har bra mat som mättar med mig till lunch och middag.
Fördelarna som jag under den här veckan har fått ta del av är:

* Jag har ett inre lugn. Stressen är borta!

* Jag har ett jämt och fint blodsocker. Inga dippar då jag blivit trött,dåsig eller tappat energin.

* Jag ser skillnad i mina ögon. De ser mer levande ut. Jag blir inte "apatisk" och förvinner med blicken under
   samtal, som jag kunnat göra tidigare.

* Jag har mycket bättre hy

* Jag är gladare och trevligare

* Jag ser med positivt på livet

* Min kropp mår mycket bättre

* Jag har haft mindre huvudvärk

Alla dessa saker väger så tungt för mig att jag inte tycker att suget är värt det.
Jag väger känslan av hur jag mår nu mot hur jag mådde då. Då är inte valet speciellt svårt!
Det är en livslång kamp. Eller om man vill kalla det för utmaning. Men jag ska tamejfan klara av det!
Jag gör det för min egen skull. Detta kan innebära en det huvudbry och komplikationer för andra med varför ska jag ta den lätta vägen för deras skull när det innebär den svåra för min egen?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I just have to tell you that I feel so good it´s almost embarrassing. I haven´t eaten sugar in a week now and the difference is shocking, like day and night.
Of course I grieve because I´m not able to eat fresh baked cakes, icecream and candy. But I haven´t had the cravings this week.
I know there will come days when the cravings are brutal, but for now on it´s a delight!

I´ve even worked at the cofffeeshop and served bakerys, and wasn´t even tempted!
I think it´s mostly because I have made a decision to succeed, but also the fact that I have good food for lunch and dinner.

The benefits I´ve taken part of during this week is:

* Inner peace. The stress is gone!
* My bloodsugar levels are nice and steady. No dips with energyloss, feeling tired and drowsy.
* I see the difference in my eyes. They look more alive. 
* My skin looks better
* I´m happier and nicer.
* I look at life in a more positive way.
* My body feels better.
* Lesser headaches.

All these thing is so precious to me that I don´t want to fall for the cravings

I compare the feeling of how I feel now and how I felt before. Makes the choise easy!
This is a lifelong battle, or challange you might call it! And I´m going to make it!
I´m doing it for myself. It probably causes headache and complications for others, but why should I take the easy way for them when it means the hard way for me?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!