måndag 18 mars 2013

Ju mer färgämnen desto bättre!

Nu är det nostalgi igen. Jag behöver en dos då och då för att hålla livsandarna igång.
Idag tänkte jag prata lite om läsken på 80-talet. Årtiondet då barnen måste ha varit extremt hyperaktiva om det som står på nätet är sant

"Färgämne i godis och läsk kan göra barnen hyperaktiva"


För på 80 talet var det mycket färgglada läskedrycker. De hade namn som Flämt, Vira Blåtira, Fantomen, Gulp...ja listan kan göras lång. 




Men gemensamt med alla var att de hade de mest extrema färgerna.
Jag ville väldigt gärna dricka läsk när jag var liten, men vi hade det aldrig hemma. Och så kunder jag inte dricka kolsyrad läsk för det stack så i halsen.
Jag fick hålla mig till den okolsyrade drickan Syd. En apelsin läsk som var rätt töntig i jämförelse med de andra drickorna.
Och den kunde jag få till jul eller någon annan högtid.

När XL cola släpptes, någon gång på 80 talet kommer jag ihåg att de såldes för 50 öre flaskan. Jag tror att det var ett reklamjippo för att få folk att prova den.
Skolan hade regler att vi inte fick lämna skolgården på rasterna. Men när denna hysteri runt XL colan härjade kommer jag ihåg att alla från klassen vallfärdade till Hagahallen för att köpa varsin läsk.
Jag var jättenervös för att lämna skolgården, för att missa när det ringde in. Dessutom ville jag ju visa att jag var lika häftig som alla andra läskdrickare.
Men jag vände tillbaka till skolan innan stora vägen.
Men på kvällen tjatade jag mig till att vi skulle åka och köpa en XL cola. Jag tror att den länge stod oöppnad i kylen tills någon hällde bort den.

Något som jag däremot älskade och än i dag saknar är den frysta Kalle Anka juicen med fruktkött. Alltid iskall! Mums!


Visste ni förresten att i USA har de 6,8 miljoner kilo färgämnen i läsk varje år! Rätt vidrigt när man ser det svart på vitt.
Och faktum är att Fanta i USA var mycket mer orange än här hemma.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nostalgiatime again. I need some nostalgia now and then to keep my mood up.
Today I´m writing about the sodas in the 80´s. The decade when all kids must have been hyperactive if you should believe what you read online.

"Pigments in candy and sodas makes the children hyperactive"

Because the 80´s was the colourful sodas decade. In Sweden we had names as Flämt, Vira Blåtira, Fantomen, Gulp...I can go on forever. What all sodas had in common - the extreme colours

I wanted to drink sodas, but I didn´t like the fizzy sodas and we never had any at our house.
Sometimes I could have a non fizzy orange soda called Syd, but that was sooo uncool.

I remember when XL Cola was released, some time in the 80´s. They sold it for 50 öre/bottle. Some kind of  showcase for getting people to try it.
The rules at my school said that you could not leave school property during the breaks. But the hysteria around the XL Cola made all my classmates to go to a nearby store to by sodas. I only walked halfway before I ran back to school. To nervous to leave the schoolground and be late for class.

That night I made my mum buy me a XL Cola. I don´t know for how long that bottle stood unopened in our fridgre before someone poured it out.

What I did love, and still miss was the frozen Donald Duck orangejuice. Soooo yummie!

Did you know that in the US they use 6,8 milion kilo pigment in sodas - each year! That´s frightening!
The fact is that Fanta is much more orange there that here.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!