söndag 18 mars 2018

Röster som stör

Jag slukar ljudböcker som om det inte fanns någon morgondag. För mig är det en perfekt sysselsättning eftersom jag samtidigt kan göra annat.


Så länge det jag gör vid sidan av inte kräver någon tankeverksamhet funkar det bra. Man kan städa, tvätta, stryka eller jobba med foton eller illustrationerna i datorn.
Att plugga med ljudbok funkar dock inte. Där behöver jag totalt vakuum. Jag kan inte ens lyssna på musik om något ska in i huvudet och fastna där.

Jag tycker det är skönt med ljud runt omkring mig eftersom det gör att min hjärna får vila. Annars är den i konstant verksamhet med tankar som bara avlöser varandra.
Just nu lyssnar jag på en serie böcker av Kristina Appelqvist. De senaste böckerna har alla lästs av olika människor vilket kan vara lite jobbigt eftersom man skapar en relation till en röst. Den sista boken i serien har jag nyss börjat med men känner redan nu att jag kommer ha svårt att lyssna på den.
Det är någon med inläsarens röst som jag har väldigt svårt för. Dels är den känslolös, uppstyltad och så är det något med dialekten eller betoningen på orden som jag har väldigt svårt för.
Jag har bara lyssnar 7 minuter men det kryper redan i kroppen på mig så jag tror att jag måste välja en annan bok.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!