fredag 15 september 2017

Skelettet i skogen

Jag bor i Röbäck och det är en historisk by. Carl von Linné har till och med varit här. Vi har bland annat en hälsokälla (som slammat igen), en monument efter ett krigssjukhus och ryssarna har bränt byn i omgångar.

Nu är det så häftigt att de hittat en vikingagrav uppe i skogen, inte långt från där jag bor. Jag och min pappa var uppe och pratade med mannen som leder utgrävningen som började förra hösten.


Han var lyrisk och berättade hur mycket som helst om allt de hittat. Han sa att skelettet de grävt fram var från 1000 talet e. Kr och att de hoppades få fortsätta utgrävningen nästa år. Länsstyrelsen skulle komma nästa vecka och se på allt de gjort och avgöra om de får fortsätta 4 år till. Håller tummarna för det!


Det är den första vikingagrav som hittats på århundraden - hur coolt är inte det! Granne med mig!


Det som de skulle göra nu var att återställa allt inför vintern. Lägga tillbaka alla stenar de flyttat undan. Förstå vilket jobb. Undra just om de markerat upp alla stenar så de hamna på samma ställe som de låg på från början.
Jag älskar historia men jag kan för mitt liv inte förstå hur de kan se allt de förklarade att de såg där. För mig var det bara en massa stenar, kunde inte se något speciellt mönster i det. Jo, gravarna som de hade grävt fram såg man ju formerna av och att det var speciella stenar, men hur kan man stå på ett stenröse och se vad det föreställer.....det går över min förmåga!
Tur att det inte är jag som gräver där då - kan man ju säga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!