onsdag 8 februari 2012

Upplevelser i mörkret

Jag har varit med om några, helt olika varandra, biobesök som jag tänkte jag skulle berätta om.
Det har varit speciella biobesök på lite olika sätt.

Ett av dem är när jag var djupt nere i gruvan i Kiruna och såg Grease.


















Det var under Arctic Film Festival för ett antal år sedan. Vi fick åka ner med buss, iklädda hjälmar. Jag vet inte hur djupt ner vi åkte men vi kom i allafall fram till salen där vi skulle få se filmen. Inget surround ljud, ingen perfekt bild men en häftig och annorlunda upplevelse.
Ett helt gäng i hjälmar som sitter och tittar på en riktig kultfilm så många meter under marken.

Ett annat biobesök som var speciellt var när jag var på "Open air cinema" i Grekland. Vi satt alla på vanliga plastträdgårdsstolar och tittade på filmen som visades mot en vitkalkad husvägg. Det var mörkt, varmt och en och annan fladdermus flög förbi bilden.
Har ni inte varit på utomhusbio så gör det om chansen finns. Det är mysigt.


















När vi var i London, i Nottinghill sprang vi på Englands äldsta fungerade biograf.

























När vi gick in för att boka biljetter var det precis som att komma in på någons kontor. En kvinna satt i rummet, bakom ett vanligt skrivbord, med en vanlig dator framför sig.
Vi bokade biljetter inför kvällens föreställning och förfasades över hur dyrt det var. Men vi var ju i London och vi tyckte att vi kunde ta chansen att gå på bio på den biografen.
På kvällen var vi tillbaka på samma "kontor" tillsammans med ett antal andra människor. Kvinnan som sålt biljetterna satt kvar bakom samma skrivbord och pratade i telefonen.
Det luktade inte bio, inga popcorn....Vi ville ju ha popcorn!
Nåja, man får ta seden dit man kommer, kanske inte bio och popcorn är så populärt i England.
När dubbeldörrarna väl öppnades till salongen blev jag stum.


















Det var en ganska liten salong. Alla stolar var skinnfåtöljer med små bord mellan varje. Längst upp i salongen var det skinnsoffor där man kunde halvligga och se filmen.
Men det coolaste av allt var att de hade en liten restaurang uppe i hörnet där du kunde köpa allt från soppa, brownies, glass, öl, vin mm.
Jag förstår att priset för biljetten var högt för salongen i sig var ju en upplevelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!