torsdag 1 juni 2017

Vem är du?

Nu har ni chansen att verkligen se vem jag är. Vågar ni?


Det här är jag!

Har du lätt för att bli kär? 
Nej, jag kan fastna för människor och tycka om dem som vänner, men det krävs mer för att jag ska bli kär. Vad som gör att jag blir kär i en person är svårare att säga. Kemi kanske?

Är du snål eller generös?  
Generös mot andra men rätt snål mot mig själv. Det är väldigt sällan jag unnar mig själv något med gott samvete. Men är det till någon annan tänker jag knappt på det.

Vilken är din absoluta favorit godissort? 

Beror lite på, men blandgodis med rätt mängd choklad. Jag gillar inte marmelad och slemmig gelégodis som grodor.

Är du en öppen och ärlig människa eller du är den som är mer tillbakadragen?  
Jag är alltid ärlig och öppen men har lite startsträcka när jag lär känna nya människor eller är i ett sällskap där jag inte känner folk. Är mer en lyssnare än en pratade tills jag känner mig trygg.

Har du ett bra självförtroende? 

Inte speciellt. Jag har alltid kämpat med det. Vissa dagar känner jag att jag är helt okej men många andra dagar tvekar jag på om jag är tillräckligt bra…

Har du något smeknamn? 
Nä, inte direkt. Ville gärna ha ett när jag var yngre men det fanns inte så mycket att välja på när man heter Malin. Mallan säger vissa.

Hur får man kontakt med dig om man vill visa intresse?  
Man är sig själv, vågar visa vad man känner. Eftersom jag själv kan vara ganska osäker på om jag vågar visa vad jag känner med rädsla att bli avspisad är det så klart alltid skönt om den andra är mer på.

Nämn tre saker som gör dig riktigt glad  
Umgås med människor jag tycker om, djur och att fotografera.



Vad gör dig riktigt arg? 

Falskhet och svek. Utnyttjande av svaga och snälla människor. Oärliga människor och orättvisa. Krig och övergrepp. Djurmisshandel.

Vilka länder har du besökt? Norge, Finland, Danmark, USA, England, Frankrike, Lettland, Litauen, Estland, Ryssland, Thailand, Ungern, Grekland, Spanien, Singapore, Dubai, Vietnam
 

Vilken är favoritdrycken? 
Mineralvatten, iskall öl, sangria

Är utseende viktigt för dig?  
Ja, men kanske mest mitt eget. Lär jag känna någon, fastnar för hur den är och slutligen blir kär i den personen så spelar utseendet faktiskt mindre roll

Vilken årstid är bäst?  

Jag tycker alla årstider har sin charm. Trots att jag kan tycka att hösten och vintern är för lång så gillar jag att det trots allt är årstidsväxlingar. Sommaren är underbar eftersom alla lever upp då. Långa ljusa kvällar och sköna dagar. Hösten är mysig då man får börja ta på sig lite varmare kläder, luften blir klar och man kan promenera ute i naturen med kall näsa. Vintern gillar jag främst runt jul, då det är mysigt med stämning och tända ljus. Den skulle dock kunna ta slut i februari. Våren med takdropp och soliga dagar när alla blir på bra humör är svårslagna.

Om du fick chansen att flytta till Hollywood, hade du gjort det då? 

Skulle vara häftigt att ha testat, men jag tror inte att jag är rätt person för den typen av liv och tempo. Fast jag skulle älska att få jobba med film där.

Vilka TV program tittar du helst på? 
Jag gillar att se riktigt bra dokumentärer om spännande saker. Sen tycker jag att det är jättekul att se program som Wahlgrens Värld, Svenska Hollywoodfruar och liknande. Där det är en massa intriger och bråk som man själv inte är med i. Bra TV serier som Homeland, Gilmore Girls, 24, Tjockare än vatten och annat välproducerat.

Vad tycker du om adoption?  

Ett superbra alternativ om man inte kan få barn eller vill ta hand om ett barn som saknar familj. Kan jag absolut tänka mig!

Åldersskillnad i förhållande, ok eller inte?  
Det har jag inga problem med så länge man funkar ihop och det finns känslor. Allt handlar ju om hur man är som person. Det finns 20 åringar som är som 50 åringar i sitt sätt och 50 åringar som är som 30 åringar. Ålder är faktiskt bara en siffra - det är inte en stämpel på vem eller hur man är.

Vad gillar du för musik?  
Jag är en allätare. Inte så förtjust i hårdrock och liknande men det kan finnas bra musik där med ibland. Jag väljer musik efter humör och situation.

Vilken är din favorit genre i filmer?  
Här är jag också allätare. Det finns bra filmer i alla genrer men om jag spontanväljer nåt så är det ofta drama, thriller eller komedi

Något inte många vet om dig? 
Blev tillfrågad av en från MIKAS i Stockholm om jag var intresserad av att bli modell. 

Hur långt är ditt längsta förhållande? 
10 år

Dumpat någon?
  
Ja, eller dumpat låter brutalt. Jag har valt att bryta upp från förhållanden….där jag varit den som velat bort.

Blivit dumpad?
  
Oh ja

Vad för killar föredrar du mest?  
Ärliga och omtänksamma killar. Killar som vågar visa vem de är och säga vad de tycker. 

Om du vann en miljon, vad skulle du göra?
  
Jag skulle köpa ett gammalt ruckel och renovera det till det hus jag vill ha! Och resa.


Favoritland? 
USA är ju supercoolt - man kan inte säga annat. Storslaget och mäktigt!

Favorit färg? 
Jag älskar färger, alla färger!

Killar eller tjejer?  
Killar - alla dagar om året. Både som partner och att umgås med. Tjejer är falska och ”kattiga". Jag har gått i en tjejklass på gymnasiet och det är det värsta man kan göra. Det gäller att ha ögon i nacken så man inte blir knivhuggen.nästan i alla fall. 
Men det är klart att det finns bra tjejer också…jag har några i mitt liv som jag uppskattar och älskar!

Vad gillar du mest med dig själv?  
Att jag har tagit mig genom en massa saker och fortfarande orkar. Att jag fått tillbaka mitt liv och viljan att göra något bra av det. Att jag är kreativ och bra på att hitta lösningar. Att jag är omtänksam och bryr mig om andra.

Vad gillar du minst med dig själv?  
Främst mina dåliga tankar om mig själv och min ständiga osäkerhet på mig själv. Jag vet att mycket av den osäkerheten och oron kommer från saker jag varit med om. 

Nämn någon du älskar
Min familj och de personer jag valt att ha nära.

En person du hatar  
Hatar är ett starkt ord men det finns absolut människor som jag starkt ogillar. Sådana som gjort mig illa.mina tre senaste ex till exempel.

Ut och festa eller myskväll?  
Myskväll i första hand men ut och festa - absolut. Dock är det oftast roligast på hemmafester än ute, eftersom alla tenderar att springa ifrån varandra.

Beroende av något?  
Kaffe och kärlek

Har du några tatueringar? 
Nej. Har aldrig känt mig sugen tills jag såg guldfisken….


Piercingar? 
Nej, har haft hål i näsan och båda öronen men dessa har nog vuxit igen.

Vem är mest lik dig pappa eller mamma?  
Jag är nog en blandning av båda. 

Har du någon förebild? 
Dr Phil ;)

Vad är det bästa du vet?  
När man kan ta det lugnt och göra precis det man vill just då - utan tidspress eller krav på annat.

Vem är din favorit kändis? 
Tom Hanks 


Tränar du? 
Borde men tycker aldrig att tiden räcker till.

När går du och lägger dig?
  
Olika, det beror på hur trött jag är eller när jag måste upp morgonen efter.

Är du nöjd med ditt liv?  
Just nu försöker jag att vara här och nu och inte analysera och fundera så mycket. Jag kan se tillbaka på mitt liv och spontant ångra en massa val jag gjort. Samtidigt så har dessa val lärt mig en massa, gjort mig till den jag är idag och förhoppningsvis lärt mig något inför framtiden.
Hade jag inte varit med om det jag varit så hade jag inte befunnit mig här och nu. 

Om du fick välja vem som helst i världen att bjuda över på middag, vem skulle du välja?  
Om jag fick välja någon som inte lever så skulle jag välja mina mor- och farföräldrar - bara för att jag saknar dem och skulle vilja få chans att prata med dem igen. Måste jag välja en nu levande människa så skulle jag nog välja Steven Spielberg, bara för att det skulle vara så kul att få höra berättas om allt han gjort och varit med om.

Skulle du vilja vara berömd? På vilket sätt? 
Ja, vissa dagar. Och det skulle i så fall vara för något jag gjort eller åstadkommit. Inte för någon dokusåpa eller skandal. Mer för en seriös filmroll eller uppträdande. Fast i det stora hela tror jag att det är skitjobbigt att alltid vara påpassad, dömd och iakttagen

Innan du gör ett telefonsamtal övar du någonsin på vad du ska säga? I så fall varför?  
Ja,om det är något jag är nervös över eller något som är komplicerat som ska pratas om….typ till myndighet eller jobb eller liknande. Jag gör det för att veta vad jag ska säga….skriver upp punkter osv.


Hur ser en perfekt dag ut enligt dig? 
En dag när jag mår bra, när jag känner mig tillfreds och lugn i kropp och själ. En dag när jag får vara tillsammans med någon jag bryr mig om och göra något roligt.

När sjöng du senaste gången för dig själv? När sjöng du senast för någon annan? 
I bilen på väg hem från jobbet.

Du lever tills du blir 90 år gammal och under de sista 60 dagarna av ditt liv får du välja mellan att ha sinnet eller kroppen hos en 30-årig människa. Vad skulle du välja? 
Kanske kroppen av en 30 årig människa - för att komma ihåg hur det var och kunna göra saker jag inte gjort på 60 år.

Vad i ditt liv gör dig mest tacksam?  
Att jag har en familj som älskar mig och som jag älskar. Att alla har fått vara friska. 

Om du fick ändra någonting på sättet som du blev uppfostrad vad skulle du vilja ändra på?  
Kanske att jag hade fått bli mer utmanad att testa nya saker. Jag var väldigt feg och blyg som barn och kan nog vara det än i dag. Kanske är det sådan som jag är som person eller så hade jag kunnat bli mer modig och orädd om jag blivit puschad mer under uppväxten….vem vet.

Om du kunde vakna upp i morgon med en ny egenskap eller färdighet vad skulle du välja?  
Kunna påverka folk med min vilja - det skulle underlätta mycket tror jag. Både privat och på jobbet.

Om du kunde se in i en kristallkula för att få veta en sanning om dig själv, ditt liv, framtiden, eller vad som helst, vad skulle du välja?  
Jag skulle bara vilja veta att allt kommer att bli bra…det är allt jag behöver veta…

Är det något du länge gått omkring och drömt om att göra? Varför har du inte gjort det?  
Jag skulle vilja stå på en scen och uppträda…varför jag inte gjort det är väl för att jag inte vågat och inte heller sprungit på chansen att kunna göra det.

Vilket är ditt livs största framgång?  
Att jag överlevt så här länge med humorn i behåll ;)


Vad värdesätter du mest vad det gäller vänskap? 
Stöd och känna att jag är omtyckt för den jag är. Kunna vara mig själv och att mina vänner ska känna samma sak. 

Vilket av alla dina minnen håller du som allra mest värdefullt?  
När jag fick vara hemma själv en hel helg och vara barnvakt till Tove. Vi hade det skitmysigt!!!

Vilket är ditt värsta minne?  
Det här senaste året har vart många värsta minnen…

Vad betyder vänskap för dig?  
Allt. Gemenskap och värme. Kunna känna att man har något att falla tillbaka på.

Hur stor betydelse har kärlek och ömhet i ditt liv?  
Det viktigaste av allt skulle jag vilja säga. 

Hur nära och kära är din familj? Anser du att din barndom var lyckligare än de flesta andras?  
Väldigt nära och kära. Vi har haft våra bråk och det har inte alltid varit en dans på rosor men de finns där och jag för dem - alltid! Vi har stöttat varandra i allt. Jag har haft en perfekt barndom men om den är lyckligare än de flesta andras vet jag inte. Tyvärr kan jag med säkerhet säga att den varit bättre än många andras. Allt för många…..och det är förjävligt! Alla barn ska ha den lyckligaste barndomen - oavsett!

Avsluta denna mening ”Jag önskar att jag hade någon jag kunde dela…
  resten av mitt liv med……

När grät du senast inför någon annan?  
Det var faktiskt ett tag sedan nu. För några månader sedan var det minst en gång om dagen, om inte mer.

Finns det något som är för allvarligt för att skämta om?  
Ja, krig, rasism, våld

Har du flyttat mycket? 
Nä, min familj sålde huset när min mamma flyttade hit till Umeå för ca 7 år sedan. Så mitt barndomshem har alltid funnits på samma ställe. Jag flyttade hemifrån när jag var 18, till Skellefteå. Sedan pluggade jag en termin på folkhögskolan i Kalix och bodde då hemma och inhyrd i ett rum hos en gammal tant. 
I Luleå hade jag tre olika lägenheter och bodde 9 månader i Sundsvall mellan andra och tredje lägenheten. Sen bodde jag i ett hus på landet under några år innan jag hamnade här.

Ditt hem, som innehåller allt du äger, börjar brinna. Efter att du räddat dina nära och kära och dina husdjur får du endast välja att rädda en enda sak. Vilken ägodel skulle du rädda?  
Om foton räknas som EN ägodel skulle det vara dessa. 

Hur är du som person?  
Omtänksam och lättpåverkad. Jag är mån om att andra ska ha det bra. Känner ofta på mig saker och känner av stämningar…..min mamma påstår att jag har känselspröten ute jämt. Jag vet inte om det är så eller att jag bara har bra intuition.


Jag är oerhört rädd för att bli sviken. Jag har blivit det så många gånger vilket säkerligen gjort mig mer nojjig och osäker än jag skulle varit annars. Jag jobbar på det och vissa dagar går det bättre än andra.
Jag är i stort behov att få känna att jag duger, är uppskattad, omtyckt och älskad. Jag behöver bli påmind om det - ofta.
Jag gråter lätt, till sorgliga saker och vackra saker. Jag tycker att det är skönt att lätta på trycket istället för att gå och hålla det inom mig. Jag försvarar och står upp för människor jag älskar. Jag slåss för dem, stöttar och bryr mig till den dag jag dör. Om de inte sviker eller på annat sätt inte gör sig förtjänta av mig.

Jag kan lätt bli osäker och svartsjuk om jag känner att jag inte förstår eller upplever att saker händer "bakom min rygg”. Jag har varit med om två stora svek från mina ex. Jag har svårt att inte skena iväg i tankarna och tänka att det säkert är si eller så även om personen i fråga säger att det inte är så. Jag vet att det är dumt - man ska inte döma någon i förtid. Men i båda förhållandena har jag känt på mig att det var nån skit på gång, men båda gångerna blivit försäkrad att så inte var fallet. Ska man lita på magkänslan….tänk om den kör sitt eget race av rädsla för vad som kan - eller kanske kan hända, eller ska man våga lite på det som sägs? Kanske är det något som jag kan träna upp med rätt hjälp och rätt förutsättningar.

Jag är, om jag får säga det själv, en rätt kul person att vara med. Jag har dock levt ett ”pensionärsliv” under några år (i Luleå med mitt ex) och känner att jag har mycket att ta igen. Jag är lite vilsen….. Jag vill lägga baskern på hyllan, parkera rollatorn och ta ut löständerna….jag är inte pensionär än. Jag har fortfarande så mycket jag vill göra och uppleva.


Jag är ingen tjejtjej…. Länge önskade jag att jag var det, men jag kan tyvärr inte bli något jag inte är. Jag är den jag är - på gott och ont. Jag älskar att ha roligt och uppleva nya saker. Jag älskar att dricka öl och svamla, ligga och se på stjärnorna och ha snöbollskrig. 
Jag är inte speciellt bra på att laga mat och tycker i ärlighetens namn att det är skittråkigt. Jag har inget tålamod, jag kan inte bromsa med skridskor och har inte stått på ett par skidor på flera år. 
Jag kan nörda ner mig i min dator och mina figurer och jag älskar det! Jag kan inte få växter att överleva och jag älskar djur. Jag har kalla fötter men ett varmt hjärta. Jag tycker det låter fantastiskt när jag sjunger i duschen och är rätt bra på att möblera och städa. Jag kan rensa avlopp men tycker det är skitäckligt att skära kött. Jag är nostalgisk och gråter lätt. Jag saknar vissa människor så det gör ont och önskar att jag vågade ringa upp andra och säga precis vad jag tycker - vilket aldrig kommer hända eftersom jag är feg och konflikträdd. 
Jo, jag är konflikträdd och har svårt att diskutera om det är något jag är väldigt rädd för eller mån om ska hända. Det handlar om att jag är rädd att få fel svar….det svar jag inte vill ha.

Jag tänker mycket - på allt och inget. Min hjärna går ständigt på högvarv. Jag drömmer mycket när jag sover och kommer ofta ihåg vad. Jag är rädd att dö och att någon jag älskar ska dö. Tänker ofta på det och kan få panik.
När jag tänker jobbiga tankar får jag svårt att svälja.  Jag lämnar alltid sista tuggan på en macka.

Jag blir jätteglad när jag får en komplimang men jag har svårt att visa det. Vet inte riktigt hur jag ska göra. 
Jag älskar Flygande Jakob och stuvade makaroner och jag drömmer om att våga hoppa fallskärm. Jag är höjdrädd med tycker om att klättra på klättervägg. Jag tycker att det är yoga för hjärnan att lägga pussel och jag är allergisk mot hästar. Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor men från det att jag var liten har det varierat mellan busschaufför, flygvärdinna, sångerska, skådespelare, filmarbetare, läkare, kriminaltekniker och pilot. Vad jag vill jobba med i morgon vet jag inte…..'

När jag var liten brukade jag hålla mig så länge det bara gick för att det var så skönt att gå och kissa då. Jag gick även med böjd rygg ibland bara för att det var så skönt att sträcka på sig.
Jag har stuckit mig själv med kniv alldeles bredvid ögat - två gånger, sen fick jag inte ha kniv längre. Jag har samlat på sniglar, larver och luktsudd.


Jag älskar de gånger jag skrattar tills luften tar slut. Det är oftast tillsammans med min syster. Jag är stolt över att vara moster till de två finaste tjejerna på denna jord.


Jag är rädd för blod och älskar lukten av asfalt efter regn, torr barrskog, garagelukt, plasten i badbollar, liljekonvaljer, sköljmedel, biltvätt, inoljat trä, rena lakan, stearin och gamla biblioteksböcker. 
Jag har en sjuk kärlek till gamla hus….ju mer förfallet desto mer vill jag ”rädda det” och jag tror det finns liv efter döden.
Jag försöker att lära mig att göra det jag vill, det som känns rätt för mig och strunta i vad jag tror att andra kan tycka. De lever inte mitt liv, och de har oftast så mycket i sitt eget liv att de inte har några speciella åsikter om mitt….det är bara vad man tror. Tron kan ställa till det, men jag försöker strunta i det. Om de vill tro något, låt dem……vad spelar det egentligen för roll. Känns det rätt för mig så ska jag köra på - oavsett!
Nu vet ni lite mer om mig…….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!