tisdag 10 december 2013

Heeej, vill ni köpa jultidningar?

Promenerar hem från busshållplatsen. Kollar brevlådan på väg mot dörren. Där låg de. Katalogerna från jultidningsförlagen.


Skyndade in och ryckte åt mig telefonen. Ringde mamma på jobbet:
- Får jag sälja jultidningar i år, snälla snälla....
Efter ett godkännande från henne var det dags för nästa samtal. Till bästa kompisen, innan någon annan skulle hinna fråga.
- Ska vi sälja jultidningar tillsammans? Vill du?! Men då måste vi skynda oss ut nu innan alla andra hinner ut.




Typiska jultidningsköp! 

Vi vår väldigt mycket barn på det området som jag växte upp. Några år yngre, min ålder och lite äldre. Alla ville samma sak! Tjäna pengar och få välja bland alla fina premier i katalogen.

Man ringde på otaliga dörrar, och i slutändan hamnade katalogen och beställningslistorna på mammas och pappas jobb, i hopp om att det skulle finnas några där som inte redan fått påhälsning av något säljande barn med desperation i blicken.
Sist men inte minst ville man alltid beställa något själv, eller åtminstone önska sig någon tidning i julklapp.
Man räknade ihop beställningarna, jämförde i listan för att se vilken prisnivå man kommit upp i, för att få se vad man kunde välja av.
Jag kom aldrig upp i de högsta nivåerna. Där kunde man välja på exempelvis en cykel, eller en liten TV.
Jag fick välja mellan andra saker, klockradio, kassettband, freestyle och brädspel. 
Men nöjd var jag - som en katt som svalt en kanariefågel!
Jag använder mig faktiskt fortfarande av en av dessa jultidningspremier...ett resespel med fia med knuff, kinaschack, backgammon och schack. 
Det var ett riktigt bra val, som dessutom rest världen runt med mig!

Här i höstas var jag hos min syster. Då hade min 7 åriga systerdotter fått jultidningskataloger adresserat till sig. Snacka om nostalgi. Vi satt och bläddrade i dem tillsammans hon och jag. Pekade på vilka tidningar vi ville ha och valde bland premierna i de olika prisklasserna.
Nu är det dock lite annan standard på grejerna man kan välja bland. Det var surfplattor, mobiler, kickbikes, godis, stereos.....mest tekniska saker med andra ord. I nästan alla kategorier bara det att de blev dyrare och dyrare.

Hon sålde inga jultidningar utan valde istället att sälja från Pandakataologen. Dessa saker har kommit nu, men jag kommer inte ihåg vad vi beställt förutom en sudokubok. Säkert en massa bra grejer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!