tisdag 12 november 2013

Att göra det man kan - utifrån de förutsättningar man har!

Det är väl ingen som har missat att det pågår en stor katastrof borta på Filippinerna.


Tyfonen Haiyan är den värsta tyfonen någonsin och kallas både för super, mega- och monstertyfon. 6 meter höga vågor och vindbyar på 105 km/h har uppmätts. Hittills har 10 000 människor dött.



Man förstår inte att det finns sådana krafter som kan förgöra och förstöra så ofantligt mycket. Så många liv har påverkats och ingen, absolut ingen går oberörd ur det. Inte de som är där och inte de som hör om det och ser bilder på förödelsen.



Min sambos kusin är på Filippinerna. Ingen har hört något ifrån honom. Ingen når honom. Vi vet inte vad eller om något har hänt honom.

Jag jobbar på ett företag som jag idag känner mig oerhört stolt över att tillhöra. Jag vet att alla som jag jobbar med här i Luleå känner samma sak. Stolt över att jobba på Biltema.
Idag gick vår grundare Sten Åke Lindholm ut med beskedet att han skänker 1 miljon euro, vilket är ca 9,6 miljoner svenska kronor till Läkare utan gränser som är och hjälper till borta i katastrofområdet.
Tänk så fantastiskt! Ja, visst...han har mycket pengar och kan kosta på sig att skänka den summan. Men hur många rika affärsmän och privatpersoner har gjort samma sak?
Osjälviskt och ödmjukt! Det är hjältestatus på det!
Vi skänker alla det vi kan och har råd med, det kan vara 10, 100 eller 223 kr. Huvudsaken är att vi gör något för att hjälpa till.




För att bidra till Röda korsets insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a AKUT FILIPPINERNA till nummer 72 900 och skänka 50 kronor. Det går även att använda Plusgiro 900 800-4 eller Bankgiro 900-8004 och märka talongen FILIPPINERNA. Mer information finns på redcross.se.

För att bidra till Läkare utan Gränsers insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a LIV 100 till nummer 72 970 och skänka 100 kronor. Det går även att använda Plusgiro 900603-2 eller Bankgiro 900-6032. Märk talongen "akutinsatser – Filippinerna". Mer information finns på lakareutangranser.se.

För att bidra till Rädda Barnens insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a KATASTROF100 till nummer 72 950 och skänka 100 kronor. Det går även att använda Plusgiro 902 003-3 och märka talongen KATASTROF. Mer information finns på raddabarnen.se.

För att bidra till SOS Barnbyars insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a SOS100 till nummer 72 930 och skänka 100 kronor. Det går även att skänka pengar via ett elektroniskt formulär på organisationens hemsida. Mer information finns på sos-barnbyar.se.

För att bidra till UNICEF:s insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a LIV till nummer 72 900 och skänka 100 kronor. Det går även att skänka pengar via Plusgiro 90 20 01-7 eller Bankgiro 902-0017. Märk talongen "tyfon". Mer information finns på unicef.se.

För att bidra till PLAN:s insamling till stöd för den katastrofdrabbade befolkningen kan du sms:a KATASTROF till nummer 72 910 och skänka 50 kronor. Det går även att skänka pengar via Plusgiro 90 07 31-1. Märk talongen "KATASTROF". Mer information finns på plansverige.org.

1 kommentar:

  1. Vilken god gärning! Skönt att höra om någon som kan se längre än till sina egna problem och behov och göra något för sina medmänniskor här på jorden.
    Du har så rätt i att alla kan göra något för att hjälpa till, även om det inte handlar om miljoner. De allra flesta kan skänka något, och det märks inte ens i plånboken.

    I somras blev jag tillfrågad på stan om jag kunde tänka mig att bli världsförälder hos UNICEF. Jag stod och knorrade lite för mig själv, jag har ju redan fadderbarn tänkte jag, och är månadsgivare både här och där.
    Men så kom jag på hur dumt det lät, där jag stod med en stor kasse onödiga plagg jag köpt på HM. Den där hundringen som jag så lätt kan lägga på något skräp jag egentligen inte behöver, kan göra stor skillnad för någon annan.
    Hoppas många tänker till när de ser ditt inlägg och gör en god gärning för någon annan!

    Kram/ H

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!