tisdag 2 juli 2013

Recept på mumsig middag!

Jag åt enbart sockerfritt tills jag åkte till Spanien. Då sket det sig. Det var svårt med innehållsförteckningar, mat man inte var van vid, nya märken och mat ute på restaurang.
Jag lovade mig själv att njuta av semestern, äta gott och inte må dåligt över att jag "syndade". När jag kom hem skulle jag omedelbart återgå till det sockerfria livet.
Jag vet ju hur bra jag mår av det och hur dåligt jag mår när jag äter socker.
Nu har jag varit hemma i ungefär tre veckor och jag har fortfarande inte lyckats återgå till sockerfri kost.
Jag känner mig som en skenande häst som flyr undan för att inte fångas in. Mitt samvete, min hjärna och mitt hjärta kämpar mot sockerdjävulen som tar över mitt liv. Sitter på min axel och viskar i mitt öra - Ät du den där kakan, du kan börja om att äta bra IMORGON!
Mmmmm...imorgon. Det är mycket man ska förändra imorgon, jämt och ständigt imorgon.
Men nu lovar jag mig själv - jag kan och jag vill ju! Imorgon!

Här kommer ett recepttips på en av våra favoriträtter, sockerfritt naturligtvis. Vi lagar det med quorn, men det funkar bra med kycklingfiléer också.
Sockerfri mat har tyvärr en förmåga att bli ganska färglös tycker jag. Man får fixa till det med lite färgglada grönsaker istället.

Du behöver:


Quornfiléer eller bitar alternativt kycklingfiléer
Valfritt tillbehör, ris, matvete eller annat
Fetaost
Creme fraiche
Buljong (Kung Markattas sockerfria)
Örtkrydda
Sojagrädde

Släng ner ett antal filéer i en ugnsform, stänk lite smör på och sätt in dem i ugnen så de bryns lite. Det går även att skippa det och gå direkt till nästa steg.

Blanda fetaost, creme fraiche och örtkrydda. Typ en fetaost till 6 st quornfiléer. En lagom klick creme fraiche och så på med lite örtkrydda.


Blanda ihop detta till en röra.


Röran breder du ut över filéerna och sätter sedan in det i ugnen på ca 200 grader. Det ska vara inne tills det fått lite färg.


Under tiden kokar du matvete eller ris och gör såsen.
Såsen är superenkel att göra. Du tar lite vatten, ca 1 msk och i med en buljongtärning så den blir upplöst. Sedan häller du i en förpackning sojagrädde, peppra lite och rör i ca 1 msk creme fraiche.


Så var såsen klar.
När det är färdigt i ugnen så lägger du upp maten på en tallrik och sätter dig till bords.
Enkelt, snabbt och supergott!


1 kommentar:

  1. Jag har hållit uppe med socker nu i över en vecka och nu är det värsta suget över. Men usch vad det är jobbigt i början. Men som du skriver; man mår ju så mycket bättre utan socker. Hoppas jag lyckas hålla det så här nu bara.
    Nu har jag sänt iväg lite frågor till dig.
    Ser fram emot svaren.
    Må så gott!
    //bara anna
    annacecar.blogspot.com

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!