fredag 11 maj 2012

Om att gå till arbetet

Igår läste jag Underbara Claras inlägg om att jobba hemifrån. Jag har länge funderat på hur jag ska få en bra balans mellan jobb och fritid när jag jobbar hemifrån.Dagar som jag är ledig från mitt vanliga jobb och kan satsa på mitt företagande är inte upplagd som en vanlig arbetsdag med pauser, lunch och avslut. Jag jobbar i princip från det att jag stiger upp tills det att jag lägger mig.
Kaffe dricker jag under jobbets gång, lunch likaså.
Jag får inte liksom till det hela. Hur mycket jag än jobbar känns det inte som att jag gjort något.
När jag sitter och syr känns det oftast som att jag inte gör något seriöst vilket ger mig dåligt samvete.





































Clara skrev att när hon jobbar med något viktigt kopplar hon ur internet för att inte lockas till att slösurfa.
Hon tar på sig "jobbkläder" istället för att gå runt i mjukiskläder
Hon låser in sig i sin ateljé och låter hushållsarbetet vara tills efter jobbet.
Hon gör listor kvällen innan som hon betar av under dagen.

Jag inser att jag gör precis tvärtom. Jag slösurfar emellanåt, jag sitter i bekväma mjukiskläder - ofta i soffan. Jag passar på att dammsuga eller annat som måste göras hemma - ofta innan jag kan sätta mig med jobbet, för att inte störas av det. Jag kan för mitt liv inte skriva listor och följa dem.


















Det krävs en förändring, det känner jag. Jag måste kunna känna att mitt "arbete" är lika viktigt och seriöst som ett annat arbete.
Det finns ett ord som jag inte lever efter....planering!

Hur funkar jobblivet/fritiden för er andra som jobbar hemifrån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!