söndag 27 maj 2012

Budapest del 2

I Budapest är det tydligen jul året om. Vi hittade en julbutik som firade jul fullt ut. Och på många ställen såldes det julgrejer och det stod jultomtar i rabatter lite här och var. Jag vet inte om det är så i fler länder, men jag tycker det känns lite konstigt. Jag har definitivt ingen stämning och lust att köpa julpynt den här årstiden.
















Killarna hittade massa olika mössor, hattar och andra huvudbonade som de givetvis skulle prova.

Som små barn som aldrig växer upp!






































De första dagarna var det lite små hurvigt. Det blåste så långärmat var något man ville ha på sig. Men vissa trotsade vädret och fick ångra det....litegrann...emellanåt.



Jag älskar historia och tycker om att gå på museer. 
Vi letade oss till de judiska kvarteren och den stora synagogan som ligger i det sjunde distriktet. Synagogan här är Europas största och väldens näst största. Den rymmer 3000 människor.

Kvarteren runt synagogan var under andra världskrigen ett ghetto och dit tvingades alla judar i Budapest. Ghettot bildades i november 1944 och fanns i mindre än 3 månader, då den sovjetiska armén befriade staden. Mer än hälften av människorna som tvingades in i ghettot skickades till koncentrationsläger. Av Ungerns omkring 825 000 judar förintades cirka 550 000. Därutöver mördades tiotusentals romer och politiska motståndare. Av de 150 000 judar som funnits i Budapest när tyskarnas ockupation inleddes i mars 1944, överlevde knappt 120 000 till befrielsen 1945.

Det får en verkligen att tänka efter, minnas och kämpa för att det aldrig ska hända igen.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!