måndag 13 juni 2016

Roadtrip

Jag är på jakt efter ett äldre lite mer slitet bord. Min syster påpekade att det skulle bli snyggt med de blå ikea stolarna till ett sådant bord. Hon har rätt. Det blir lite mer levande och själfullt så.
Hon upplyste mig också om att det nog fanns ett underrede och bordsskiva i ett av husen som mormor och morfar hade.
Så igår åkte jag tillsammans med mina föräldrar på en roadtrip. Vi stannade till på ett antikställe i Hjuken, inte så långt från Åmsele.


Vi har varit där många gånger under min uppväxt och jag kommer ihåg att det fanns så mycket möbler och andra saker. När jag var yngre köpte jag på mig massa Okej-tidningar som fanns på bokloftet och lästa en massa gammalt skvaller om mina idoler.
Nu är det tyvärr inte lika mycket fynd där, mer åt loppishållet. Jag köpte i alla fall en lampskärm som jag ska klä om i något fint tyg.


På väg till huset stannade vi till vid en lada där min mamma upptäckt att gamla släktingar ristat in sina namn i plankorna. Vi hittade även mormors namn och ett inristat hus. Hon måste ha gjort detta när hon var liten för S´et i hennes namn var felvänt.


När vi kom till mormor och morfars gamla hus parkerade vi och gick upp för att knacka på för att se om Andy och Maggie var hemma.
Ingen öppnade så vi kikade runt och förundrades över hur självförsörjande de är. Hur mycket ved som helst, odlingar och djur. Här har de mat och saker att göra!


På väg ut till Tjarn ringde Andy och sa att de kommit hem och att han satte på kaffe.

Min favoritskog

Vi tog oss ut till stugan tillsammans med miljoner av mygg. Letade igenom efter fynd och hittade lite olika trälådor från förr. Vi hittade även ett fint bord med två lådor. Men det visade sig att det skulle bli alldeles för lågt för att ha som matbord.


Vi kånkade trälådorna tillbaka till bilen och fick kaffe och en kaka som Maggie bakat. Supergod!


Efter fika och lite samtal och skvaller körde vi tillbaka till Umeå med våra fynd. Men innan vi packade in lådorna i bilen upptäckte jag en supervidrig med ändå faschinerande spindel. Undra vad det var för sort?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!