måndag 20 juni 2016

Bilbingo - inte bara för åldringar

En del verkar tro att bilbingo bara är för åldringar. Nåja, det är väl dessa som representerar den stora massan men det finns ju faktiskt yngre människor också.
Som vi! Det är tredje gången som jag är på bilbingo. Första gången var en supervarm sommarkväll på en skolgård på Carlshem eller Carlshöjd. ( läs här: http://designofluna.blogspot.se/2014/07/det-basta-av-tva-varldar.html)

Här sitter entusiasterna med bingobrickorna upptejpade på pappskivor och en tuta redo

Det var jag, min mamma, min syster och hennes dotter. Första gången för oss alla och ingen av oss visste egentligen hur man skulle göra.
De yngre människorna satt ute i sina bilar med alla dörrar öppna, eller på stolar utanför.
Inne i matsalen med det blankbonade golvet satt de äldre klientelet med sina bingobrickor, sirapsflaskor, smörgåsar och dutt-pennor uppradade.
När jag och min systerdotter, då 7 år gammal, gick på toaletten i en paus undrade hon varför det var så många gamla i matsalen.
Hur som helst vann jag 500 kr den gången.

Andra gången var jag och M på bilbingo i Luleå. Vi satt instängda i en bil på parkeringen utanför Coop Arena i ösregn och åska och med utroparen på en radiofrekvens.
Jag försökte få M att tycka att detta var roligt och spännande men lyckades inte riktigt. Ingen vinst och inget lyckat försök att få honom att bli bilbingofantast.

Och så i tisdags förra veckan. Då var jag Tove och Tim på I 20. Solig kväll och engagemanget var på topp. Vi hade med oss kaffe och mazariner, för det sa Tove att man ska ha.


När alla köpt sina brickor, varit på toaletten, införskaffat dutt-pennor (för det ska man ha) och provtutat sina bilar så satte vi igång.

Till min systers förtjusning kammade hon hem 650 kr. Hade det inte varit en till vinnare hade hon fått det dubbla.


Tyvärr drog ingen av oss in storvinsten på 15.000 kr. Det gjorde de i bilden mitt framför oss. Sånt vill man helst slippa se!
Tydligen delas det ut presenter till de som fyllt år under veckan så eftersom min syster fyller år i dag och Tim imorgon så vet jag inte om det finns planer på att åka på bingo imorgon med. Man undrar ju grymt mycket vad presenterna består av....en valfri dutt-penna, en extra bingobricka eller en mazarin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!