tisdag 25 juli 2017

Vad ska jag bli när jag blir stor?

I helgen satt jag och en kompis på min balkong och drack kaffe efter att ha varit ute och promenerat. Hon ska börja plugga i september och vi diskuterade och pratade en hel del om livet, vad vi vill och kanske borde göra, både för att må bra i själen och samtidigt känna att man gör något man brinner för.

Jag har jobbat med så många olika saker genom åren. En del saker har jag utbildat mig till, bara för att få ett jobb, andra saker har jag läst för att jag varit intresserad av det.
Jag har inte behörighet att söka in på universitetet eftersom jag inte läste matte mer än ett år på gymnasiet. Jag vet inte heller om det finns något jag känner tillräckligt stort intresse för heller för att lägga ner så mycket tid och energi på att läsa där. Det skulle innebära att jag måste läsa in matten bara för att söka in, och jag vet - jo, jag vet, att jag inte orkar och inte heller vill det.

Innan jag flyttade hit till Umeå började jag läsa grafisk kommunikation. Jag gillar att hålla på med illustrationer och nörda framför datorn. Jag gillar foto, bild och sådant.


Däremot var jag inte speciellt intresserad av att läsa om typografi och en del andra saker som ingick i utbildningen. Men, som det blev när livet kom emellan och jag inte mådde så värst bra under den tiden blev mitt studieuppehåll för långt och Umeå kommun hade inte heller avtal med skolan. Så när jag flyttade kunde jag inte heller gå kvar på den utbildningen.

Men någonstans såddes ett frö när vi pratade i helgen. Kanske skulle det vara intressant att hitta någon liknande utbildning nu. Men kan jag plugga och jobba samtidigt - jag vill ju ha ett liv också.
Förra året skrev jag en massa reportage för en tiding och webbsida samtidigt som jag jobbade full tid. Jag skrev på morgonen innan jobbet, på mina lunchraster och på kvällarna. Jag var rätt stressad att hinna få in alla reportage i tid. Ingen idealisk situation.

Ska jag ta tjänstledigt? Studera på heltid under en period. Har jag råd med det?
Jag får nog låta det ligga och gro ett tag, men det kan ju vara idé att se vad det finns för utbud i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!