fredag 17 juni 2016

Klä om en lampskärm

Jag blev kär i en taklampa som jag såg på Mokkasins blogg. En gammaldags lampa med fransar som jag antar att hon klätt om i nytt tyg och nya fransar.

Bild lånad från Mokkasins blogg

Förra helgen hittade jag en lampskärm i Hjuken, men den var egentligen anpassad för att vara på en stående golvlampa och inte hängande. Man kan ju bygga om insidan lite men så hittade jag en liknande skärm på Röda Korset. Den var för en hängande lampa.


Jag har kikat lite på tyger och hittade två stycken som jag gillade. Tyget jag hittade på Ohlssons tyger var viskos-aktigt och det jag hittade på panduro var tjockare bomull.

Tyget på Ohlssons

Tyg från Panduro. Detta tyg finns även i större förpackningar

Jag vet inte vad som funkar bäst och hur man smartast klär om en skärm.
Den bruna "hängande" skärmen hade en klädd insida som jag tänkte behålla. Jag gillade färgen och den var fräsch. Den gula skärmen hade ingen insida, där var tyget bara spänt utanpå lampskelettet.


Jag har inte tänkt klä om skärmen enligt konstens alla regler utan tänker mig en enklare men ändå bra variant. Kanske kan man limma bitarna på sektionerna och sedan klä skarvarna med ett band.
Om du har några tips får du gärna dela med dig.

Sen är det lite svårare att hitta band och fransar i rätt färg. Det är ju inte superinne med fransar just nu så utbudet på Ohlssons var begränsat. Jag har suttit och kollat lite på Etsy och andra sidor men inte hittat något riktigt bra ännu.
Som sagt, alla tips mottages tacksamt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!