fredag 21 februari 2014

Vit marmor i stora mängder

Så här i OS-tider så handlar ju så klart allt om sport, medaljer och prestationer.
Jag är absolut inte sportintresserad men har tyckt att det är ganska avslappnande att lyssna på P4 som i princip bara sänder från OS.
Jag gillar ju historia, och olympiska spelen är ju faktiskt en historisk händelse.
Det började ju faktiskt redan 776 f.Kr och hölls fram till 276 e.Kr. Men de "moderna" olympiska spelen började först 1896 och 1924 delades det upp i sommar- och vinter-OS.

Symbolen för OS, ringarna i de 5 olika färgerna symboliserar de fem kontinenterna och användes första gången 1914.

Här ser ni mig på Panathinaiko Stadium i Aten som är stället där det första moderna OS hölls 1896.


Bilden på mig är dock inte från det året.
Det är ett antikt stadium som är byggt i enbart vit marmor.

Symbolen för de olympiska spelen är fem färgade ringar som sitter ihop med varandra. De fem ringarna symboliserar de fem kontinenterna. Symbolen skapades av Coubertin och användes för första gången 1914. Minst en av de fem färgerna finns i alla världens flaggor.
Där fick ni kanske lära er lite! Ha en trevlig fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!