lördag 9 juni 2012

Budapest del 3

Här poserar Britt framför en av många kyrkor. Det var marknad utanför med försäljning av diverse religiösa grejer. Anledningen till att vi befann oss här var att jag trodde att detta var St Stefan Basilikan.






































Jag ville se den heliga högerhanden. Mer om den sedan, den är värd ett eget inlägg.
Men det var fel kyrka, så vi fick leta vidare.





































Längs strandpromenaden vid Donau kan man både se spårvagnar och turbåtar.






































Alla turbåtar gjorde reklam för sina middagskryssningar, det ena lät bättre än det andra. Candlelight dinner, lät helt fantastiskt. Det sådde ett litet frö hos oss. Mer om detta längre fram.




















Jag jobbade stenhårt på att få lite duv-actionbilder. Här tycker jag att jag fick till det rätt bra. Det man inte ser är att Mats står utanför bild och flaxar med armarna.




















Här är en av få bilder där vi alla fyra syns på en och samma bild.



















Vi var lite dåliga på att dricka vatten. Vilket givetvis är dumt när det är varmt ute. Men det kändes så jobbigt att hela tiden behöva leta toaletter. Här satt vi däremot och hinkade en hel del vatten. Det var ljuvligt!







































Bergbanan som går upp längs slottskullen byggdes 1870, men förstördes under andra världskriget. 1986 öppnades den på nytt. Den är 95 meter lång och den stiger 51 meter i höjd.




















































Mattiaskyrkan (efter Kung Mattias Corvinus) eller ”Vår frus kyrka” som den officiell heter byggdes mellan 1200 – 1400 talet i Gotisk och Byzantisk stil. Mattiaskyrkan utgör kanske Budapest viktigaste historiska landmärke där den utgjort centrum för några av Ungerns viktigaste historiska händelser och ceremonier. Här har Ungerska kungar gift sig (både Kung Mattias och Habsburgs sista kung Charles IV) och historiska slag utkämpats






































Det Ungerska slottet är enligt mig byggt i Disneystil.






































Slottet började byggas efter den mongoliska invasionen 1241. Då blev också Buda huvudstad. Sedan dess har slottet förbättrats och byggts ut flera gånger, men också attackerats under olika krig.







































Löksoppan här tillhör en specialité. Den serveras i en skål av bröd. Skitsmart enligt mig eftersom man på detta sätt slipper en massa onödig disk.






































Det var lite svårt att hitta taxichaufförer som pratade engelska. Men vi hade turen att åka med en som lärt sig engelska på äldre dagar. Han berättade att hans döttrar som var födda runt -71 hade fått lära sig engelska först på universitetet.






































Det förklarar ju bristen på engelska kunskaper hos folket. Har man inte gått universitetet eller någon kurs i engelska så har man ingen möjlighet att kunna det. Förhoppningsvis lär sig barnen engelska i skolan numera. Jag hoppas det!

Gellert är både ett hotell och ett termalbad och har nära på blivit en internationell symbol för Budapest. Det finns tydligen beskrivningar ända från 1500-talet av dom varma källorna som Gellértbadet än idag hämtar sitt vatten ifrån.






































Själva byggnaden öppnades 1918 och är idag en av Europas få badanläggningar i jugendstil.
Vi testade aldrig badet, men vi var in och beundrade hur vackert det var där inne.

Frihetsbron (den gröna bron) byggdes mellan 1894-96. Den kallades från början för Frans Josef bron efter kungen. Under andra världskriget sprängdes bron, som alla andra broar i Budapest, av de tyska trupperna.
Tack vare att den inte förstördes helt och hållet, bara mitten var förstörd, så byggdes den upp igen 1946 och fick då namnet Frihetsbron.

2 kommentarer:

  1. Så otroligt vackert. Jag bli onekligen sugen på en tripp dit....

    Och du, vilken rolig, härlig bild där ni syns alla! :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar hos mig så jag hittade hit till din fina blogg! Vilka tokfina lunafigurer!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!