söndag 1 mars 2015

Jag vill att det ska gå fort!

Vi har ett längre tag funderat på att bygga om köket. En renovering som kräver både tid och pengar. 
Kök och badrum är väl de dyraste rummen att göra om eftersom det oftast kräver en hel del omdragningar av vatten, el och liknande. Dessutom är inte materialet det billigaste eller.
Vår tanke var att göra om en hel vägg och bl.a byta fönsterstorlekar.



Det finns alltid annat som kostar. Vardagen och de dagliga utgifterna. Saker man planerar att göra men också oförutsedda utgifter.
Vi bestämde helt enkelt oss för att skjuta renoveringen på framtiden. Vi kan absolut leva med vårt kök även om man drömmer om andra lösningar.


När vi därför satt och drack kaffe en dag så kastade jag fram förslaget att vi kanske skulle måla om i köket, luckor, stommar och väggar. Det tyckte vi båda var en var kompromiss. Köket blir fräschare och relativt nytt, om än inte helrenoverat.

Vi drog iväg till Nordsjö idé och design och inhandlade tre färger. En ljusgrå till väggarna, en vit till stommarna och en retro-mintgrön till luckorna.
Jag kan ju inte ha dessa grejer hemma utan att sätta igång omgående, så dagen efter började processen med att skruva loss luckor, målartvätta, maskera och allt annat som skulle fixas.

En riktigt snygg skruvmejsel behövs naturligtvis!

 Stommarna målades vita

Och luckor, dörrar och lådor målades gröna!

Det är ju alltid lite bängligt med platser att lägga ut luckor och dylikt på men det funkade med en rotation av lådfronter, luckor och skåpdörrar.


Jag målade även vitt i vårt tallriks/glasskåp. Vilken skillnad.


Grundat                                                                  Färdigt                          

När jag hade målat klart och började se slutet kom jag på den briljanta idén om att ta bort matbordet och bygga en köksö i stället. Vårt matrum ligger i samma öppna planlösning som kök och vardagsrum så två bord med några meters avstånd är ju faktiskt lite överkurs.
Däremot är arbetsytor något vi haft brist på.
Så upp till ikea för att inhandla köksstommar och lådor och allt annat som behövdes för att göra en ö. 
Sedan hem och montera.

Jocke kom på besök och som tack fick han hjälpa mig med lådorna till köksön som jag börjat montera samma kväll.

Det blev en stor kartonghög i hallen

Själva bänkskivan köpte vi på Biltema. Det är två ekskivor som är hoplimmade för att få rätt bredd. Nu ska den bara vaxoljas in innan vi kan använda ön. Och så ska sockeln runt om den monteras på plats.

Nu är köket nästan klart. Lite smådetaljer kvar att ordna, men visst blev det fint!

2 kommentarer:

  1. Superfint!!

    // Storasyster

    SvaraRadera
  2. Men oj så fint det blev!!! Blir glad att ni inte blåste ut allt som alla andra gör och istället budgetrenoverade. Bra för plånboken OCH miljön.:D

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!