söndag 15 mars 2015

Förr i tiden

För länge länge sedan, när datorn kom in i folkhemmet (he he) så var jag en ung tös som fascinerades av teknikens under.
Min pappa var tidig med att köpa datorer och lära sig. Ibland fick man spela spel på dem och jag minns speciellt en av datorerna han köpte.
En Spectrum 48, med ett litet svart tangentbord med gummiknappar och ett märke med regnbågsfärger.


På den spelade jag mina första spel. I mitt minne så kommer jag ihåg att det var en helt ny värld som öppnades.
Grafiken var obeskrivlig, om än den aldrig levde upp till framsidan av kassettbandet. Jo, förr i tiden så laddade man spelen genom att sätta igång en kassettbandspelare. Skärmen fylldes av märkliga ljud och ränder.


Man fick inte ha bråttom för det tog sin tid att ladda ett spel. Men det var det ju värt för att få kliva in i denna magiska värld.

Boulder dash - skitroligt spel (dock ett senare än de till Spectrum 48 datorn)

Några av spelen som jag kommer ihåg extra mycket är de som kommer nedan. Jag minns det som en fantastisk värld. När jag googlade bilder på spelen så inser jag nu att det vi då kallade för fantastiskt idag inte kan kallas mer än kult.
Skulle man sätta ett barn som spelat olika spel på Ipad och mobiler framför ett spel från tidens begynnelse så skulle de inte fatta vad det var.

Angry birds vs Frogger

 Candy Crush Saga vs Pssst 

Super Mario vs Montezumas Revenge


Var det bättre förr eller inte? Jag tror i alla fall att man imponerades lättare förr när det inte fanns så stort utbud av allting. Det är nog något som dagens ungdomar (ja jag är 76 år) går miste om.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med, spelen var bättre förr....ja flera saker var bättre förr....på många sätt! Men så är ju nutiden väldigt fin också, på många sätt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag tycker också att mycket är bra med nu tiden och spelen är ju så mycket bättre utförda i jämförelse. Det är coolt att fått uppleva kontrasterna.

      Radera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!