fredag 16 mars 2012

Sarah´s nyckel

Jag köpte en pocketbok i Sundsvall. Inte trodde jag att jag den dagen skulle hinna läsa ut den 387 sidor långa boken.Men tack vare all väntan så hann jag det. Och det är jag glad för. Jag plöjde kaptilen, ville veta mer, vad som hände, vad som skulle hända.
Boken heter Sarah´s nyckel och är skriven av Tatiana de Rosnay.





































Händelsen i boken utspelar sig i juli 1942 och år 2002. Det kretsar kring razzian som den franska polisen utförde under andra värlsdkriget då de samlade ihop tusentals franska judar i Vélodrome d’Hiver- en inomhusbana för cykling "Vel´d´Hive ".
Operation Vårvind (Vent Printanier) kallades razzian. Ett vackert namn på en fruktansvärd händelse.






































13152 personer samlades ihop för att tillbringa ett antal dagar i arenan, under fruktansvärda förhållanden, innan de skickades vidare till olika läger.

Sarah, en då 10 årig flicka gömmer sin 4 årige lillebror Michel i en garderob, låser dörren om honom och lovar att komma tillbaka för att hämta honom.
Hon tror att de ska få återvända till lägenheten samma dag, men det dröjer längre, mycket längre.
Oron för sin lillebror, kampen om att försöka komma tillbaka och rädda honom varvas med en händelse som utspelar sig 60 år senare, 2002.
En amerikans journalist, bosatt i Paris sedan 25 år får till uppgift att skriva ett reportage om Vel´d´Hive eftersom en minneshögtid ska hållas på dagen för razzian.
Få fransmän vill prata om det som hände, många vet inte ens om det. Hon börjar forska i det som hänt och hennes liv vävs samman med den 10 åriga flickan Sarah.

























Jag tycker att det här var en väldigt bra bok som belyser ett viktigt ämne. Jag kan bara säga en sak: LÄS DEN!

Det har gjorts en film av boken, jag har inte sett den men här är  trailern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!