söndag 27 januari 2019

Vad händer med medicinen?

En tanke som slog mig när det kommer till läkemedelshantering är rutinerna som finns, eller inte finns i samband med att vi lämnar tillbaka utgångna eller läkemedel som vi inte använder till apoteken.
De gånger jag gjort det så här jag bara överlämnat en påse till någon ur personalen. Tanken är att den medicinen ska destrueras.


Jag vet inte hur det fungerar efter det att jag lämnat medicinerna, om dessa förstörs på det apoteket eller om de skickas till någon central för ändamålet. 
När man jobbar i en butik till exempel så finns det ju lagersaldon på hur mycket som finns hemma av en viss vara. Där jag jobbar registreras även återköp och reklamationer så att dessa finns någonstans i systemet.
Nu säger jag inte att detta förekommer, men det måste vara väldigt lätt för någon som jobbar på ett apotek att ta hem någon typ av inlämnad medicin. Tänk om det finns någon som knaprar tabletter som exempelvis innehåller någon typ av morfinpreparat. Ingen vet vad kunden lämnat in för läkemedel och hur mycket av denna.
Finns det någon rutin som förhindrar att läkemedel som lämnas in går någon annanstans än till att förstöras? Det skulle vara intressant att veta.
Som sagt...detta var bara något som slog mig i och med att vi var in på ett apotek och lämnade in gammal medicin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!