lördag 14 november 2015

Pray for Paris

Vad är det som händer i världen? Hur kan det finnas så mycket ondska?

Jag har alltid känt att jag växt upp och bor på en trygg plats. Hemska bombdåd, krig, terrorister och annat ont har alltid funnits där, men det har ändå känts så långt borta.
Men för varje dag kommer det närmare. Otryggheten, rädslan för om och när och var något ska hända.
Jag vill inte leva mitt liv rädd. I väntan på hemskheterna som kanske ska drabba oss. 

I går kväll drabbades Paris av terrorn. I skrivandets stund 153 döda och 200 skadade. 8 terrorister döda. Möjligheten finns att det finns fler, som väntar på sin tur att terrorisera och sprid död. 

Vilken fruktansvärd rädsla att inte veta var man kan känna sig trygg!


Jag fyller 40 år nästa helg. Något som jag haft ångest för och som jag försökt skjuta ifrån mig. Förneka.
Så kom det över mig, känslan av hur otacksam jag är. Jag fyller 40 år, jag lever och jag befinner mig i trygghet.
En självklarhet för mig, eftersom jag har mage att ha ångest över det, men inte en självklarhet för alla.
Jag hade kunnat växa upp i ett land med krig, i ett land där barn dör innan de ens fyllt 10 år. Och här sitter jag med åldersnojja och tycker att det är jobbigt att bli 40 år. En siffra, en gåva, ett liv.
Skäms på mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!