måndag 25 maj 2015

Arga snickaren

Helgen har varit oerhört produktiv och jag har lärt mig och provat på en massa nya saker i snickerivärlden. Jättekul! Jag tycker verkligen att det är jätteroligt att göra sådant här!

Jag har sågat med kapsågen, jag har skjutit spikar med spikpistol, jag har skrapat färg, slipat, bränt hål i mina byxor och haft hörselkåpor på mig.

Jag började med att bryta loss de små panelribborna. 


I går kväll skakade jag ur allt sågspån ur håret och det var som snön som föll en vacker vinternatt.

Danne kom och hjälpte till att byta ut pelarna som håller upp taket i uterummet. Redan för två tre år sedan såg vi att en pelare hade blivit lite rutten nedtill. Vi lagade det tillfälligt och lät problemet bero ett tag.


I år kände vi att det behövde göras något åt det, och tur var väl det. Pelarna var genomruttna. Det var inte ens impregnerat trä!

Eftersom vi ska måla om huset i år och har bestämt oss för svart färg så kom jag på iden om att göra liggande panel vid bron och måla den vit, så att det inte blir så mörkt just där.
Resultatet kommer bli superbra! Det blev som ett halt annat hus bara panelen kom upp.

 Först upp med svart papp

 Det blev natt inne

Vi skar upp för fönstren och tack vare de extra bitarna räckte pappen hela vägen.

Fönsterfodren var noggrant uppmärkta

Första brädan på plats. I bild hänger även vår telefonkabel!

Många timmars sågande och många brädor senare var vi klara.


En bild från när vi nästan var klara

I morgon ska jag börja måla i uterummet. Då får vi se hur det kommer att bli med färgkombinationerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!