måndag 17 november 2014

Purjolöksincidenten

I helgen var vi på ICA Maxi för att storhandla inför den stora matlagningen. Ja, vi har lagat en massa mat och fryst in. Det känns så skönt att ha förberett mat så man inte alltid behöver ställa sig och laga maten från grunden.


Hur som helst, vi kom fram till grönsaksavdelningen och jag skulle hösta purjolök. När jag kommer fram dit så står det en kvinna där och sträcker sig efter en purjo.
Här bör det tilläggas att det fanns två alternativ. Ett vanligt för 11,90 kr/kg och en ekologisk för 44,90 kr/kg.
Jag är snål/ekonomisk och valde därför utan tvekan det vanliga alternativet som dessutom var dubbelt så stor som den späda ekologiska löken.
Men något fångar mitt intresse. Kvinnan som var där före mig och sträckte sig efter purjolöken valde det ekologiska och mycket dyrare alternativet.
Dessa taniga purjolökar hade ett klistermärksband runt sig som det stod "I love eco" på. Det står kvinnan nu och tar bort  - för att kunna köpa den dyra löken till ett billigare pris.
Fräckt tycker jag! Dessutom självscannade hon varorna.
Jag stod och iakttog henne när hon skulle väga in och få ut prislappen och av någon anledning valde hon att återställa den ekologiska purjolöken och valde en vanlig billig.

Var det min blick eller hennes eget samvete som gjorde att hon valde att göra det. Det får vi nog aldrig veta.
Jag tycker inte att det är fel att köpa ekologiskt och jag tycker absolut att det är dumt att det ska kosta mycket mer, men mitt samvete skulle aldrig tillåta mig att fuska på det sättet. Då köper jag hellre det billigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!