måndag 13 juni 2011

Tankeställare

Hur ofta har jag inte tänk att livet är så kort, jag ska börja ta bättre vara på tiden jag har.

Varje gång har jag fallit tillbaka i gamla hjulspår. Dåliga samveten, alla måsten, skjut upp roliga saker för sånt jag bör göra. Är det rätt sätt att leva livet på?

På sista tiden har det varit väldigt mycket sjukdomar i omlopp. I familjen, bland vänner och arbetskompisar.

Alla saker som har hänt ruskar om mig och får mig att tvärnita. Tänk om någonting händer mig imorgon? Tänk om man inte har så mycket tid som man förväntar sig.

Jag vet ju faktiskt inte hur mycket tid jag har på mig.

Ödet är redan förutbestämt. Det enda jag kan påverka är hur jag lever mitt liv. Vad jag gör av min tid, hur jag nyttjar mina dagar.

Jag får ångest och blir rädd när hemska saker händer folk i min egen ålder. Man inser att man inte är odödlig, och det faktiskt kan hända mig med.

Jag försöker tänka på det. Försöker ändra vissa beteenden.

Jag vill inte längre ha dåligt samvete för saker. Om jag ändrar t.ex. vad jag äter så behöver jag inte ha dåligt samvete för det. Jag kan ägna tiden åt annat och förhoppningsvis vinner jag lite tid.

Om jag gör det roliga först, då missar jag i alla fall inte glädjeämnet.

Om jag gör saker i takt med att det ramlar in så behöver jag inte ägna flera dagar åt att sortera och organisera. Dessutom slipper jag det dåliga samvete och stressen som uppkommer när saker lagras på hög.

Kanske är det självklara saker, men jag har inte följt dem.

En sak som jag insett efter i helgen är att det är skönt att rensa bort saker som jag sparat på, packat in i kartonger, pressat in i skåp.

Det spelar ingen roll om jag inte ser sakerna och röran. Jag känner av den ändå.

Kanske är det feng shui, att det inte blir något flöde i energierna.

Eller så är det psykiskt och vetskapen om det som ger mig dåligt samvete och gör mig trött.

Vi sålde bort lite grejer på loppisen. Jag har fått blodad tand och går nu omkring och letar mer saker att sälja. Det känns som en lättnad.

Har ni inte provat så gör det. Jag rekommenderar det starkt!

JAG SKA TA VARA PÅ LIVET!



Bjuder på denna hääärliga bild på M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!