söndag 26 oktober 2014

Öppna ett bageri låter som en bra idé!

Både jag och Mats fyller år de två sista månaderna på året så när det fanns en ledig dag till förfogande tidigare i veckan så tog vi chansen att baka lite inför eventuella gästers besök.


Mats bakade två sorters bullar och chokladbollar med någon fyllning, om jag inte missuppfattade.
Själv bakade jag finska pinnar, jordnötskakor och snickerskaka.


Hela "bakeriet" är lite av en utmaning för mig för jag är nog lite mer pedantisk och har mindre tålamod än Mats. Jag vill gärna plocka undan, torka och diska bort mellan varven men han kör på tills det är färdigt.


Jag hade lovat mig själv att inte tappa humöret och när jag bakade första kakorna så slängde jag ur mig en hurtig fråga om vi inte skulle öppna ett bageri tillsammans.


Mot slutet, när bara de finska pinnarna var kvar och jag skulle ta mig an dessa så tappade jag både tålamodet och humöret.


- Jag hatar den här fu**ing mördegen! Jag ska aldrig mer baka! Och det där jag sa om bageri - glöm det!
Nåja, i stundens hetta kan det sägas både det ena och det andra.
De finska pinnarna blev färdiga, lite torra men med jädrigt god smak. Så om du är här och blir serverad finska pinnar, be om något extra att dricka till.

Jag hade planer på andra bakverk också men man ska väl inte göra allt roligt på en och samma dag, eller hur?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!