tisdag 18 februari 2014

Go scratch!

Som kund har man tydligen rätt att komne fram till personen i kundservice och bete sig precis hur som helst.
Som anställd måste man stå där, vara trevlig och svälja all skit de spyr ur sig. Sen, när ingen ser kan man gå in bland hyllorna och grina. För vi representerar företaget, vi får inte käfta emot hur gärna man än vill det.


Idag kom det in en man från Överkalix eller Övertorneå. Han hade köpte ett element som inte fungerade. Kartongen han lastat upp på kassadisken kom inte från vårt varuhus utan från ett helt annat företag.
Jag påpekade detta men han verkade inte bry sig om det han sa att han köpt ett element där. Varför han hade med sig denna kartong visste jag inte just då. Om det var vårt element i vet jag inte heller för så långt kom vi aldrig.
Han sa att han ringt hit och pratat med en person som sagt att han kunde komma in med elementet och få ett nytt.
Jag frågade när han ringt och vem han pratat med. I oktober sa han, men visste inte vem han pratat med.
Okej så jag, då får jag göra en reklamation om det inte funkar. Har du med dig kvittot?
När an räcker fram det ser jag att elementen var köpta 2012. Vi har endast 1 års garanti vilket jag påpekade för honom.
Han blev arg och menade på att det kan inte gälla när det var ett fabrikationsfel.
(I mitt stilla sinne undrar jag hur det kan ta två år för honom att komma igen med elementet om det var fabrikationsfel, men jag sa inget)
Jag sa att det var våra riktlinjer som vi är tvungna att följa, jag kan inte ta egna beslut.
Han blir ännu argare och börjar skrika om att enligt svensk lag så är det 2 års garanti. Han pekade på kartongen. Jag sa att det är kanske olika mellan olika företag och kartongen kommer inte från oss. Så även om de har 2 år så har vi fortfarande bara 1 års garanti.
Han blir ännu argare.
Jag tänker att jag inte behöver ta detta och säger vänligt till honom att vi kan ta det här vid ett senare tillfälle när han inte är så arg.
- Jag är inte arg vrålar han!
Okej, inte det.....
Vad vill du att jag ska göra, jag kan inte frångå våra regler.
- Gör vad fana du vill jävla sur hagga vrålar han, tar sitt element och stövlar ut.
( jävla gubbjävla gubbjävul, stick och brinn vrålar jag inombords)
I verkligheten känner jag hur läppen börjar darra och jag försöker låtsas som om det där väl inte var nåt och tar han om nästa kund.

Har kunden alltid rätt och har kunden rätt att kalla personalen för vad som helst?
Honom skriver jag upp på min hata-lista!

I
morgon ska jag le och vara trevlig igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!