söndag 29 oktober 2017

Färg i tillvaron

Förr i tiden hade jag en kompis som utbildade sig till frisör. Jag var hennes främsta "offer" och jag ställde alltid upp som träningsobjekt under hennes utbildning.
Det kunde resultera i både det ena och det andra. Ibland bra, ibland mindre bra. Men vi hade väldigt roligt under den tiden och mitt hår klarade av mycket må jag säga.

Jag har i perioder bytt hårfärg på olika sätt. Både på det traditionella sättet hos frisör, även på egen hand genom diverse blekingar och färgningar.
När jag var liten var jag naturligt blond. Sen blekte jag slingor. Första gången som jag skulle tona håret var jag med om det klassiska misstaget, att lägga en brun toning på ett blekt hår. Det går inte, det skiftar i grönt. Ju mer det tvättades, desto grönare blev det.
Efter det lärde jag mig att man måste sätta rött i först, eller välja en brun färg med rött inslag.

Med tiden blev jag lite lugnare. Lät håret vara mörkt under en lång tid. Sen i våras ledsnade jag på det och bestämde mig för att bli blond.


Men nu är det alltså dag igen. I morgon har jag tid hos frisören och kommer att återgå till det mörkare - i alla fall för ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!