lördag 8 februari 2020

När livet tar en paus

Oj, det är en tung period nu med massor av krav, stress och allt vad det innebär. Vi är inne på upploppet av vårt sista år på utbildningen.
Jag är trots allt imponerad över det jag presterat och orkat med under den här tiden, jag som enligt mig själv inte kan plugga. Trots det har det gått över förväntan.

Det har varit otroligt mycket strul under utbildningstiden med lärare som slutat mitt i kurser, kursledare som bytts ut tre gånger och svårigheter med att komma i kontakt och få respons av de ansvariga. Det är ju trots allt en distansutbildning, vilket innebär att det tekniska bör fungera.

Hur som helst, vi är inne i en period med hög press just nu vilket gör att jag många gånger mår dåligt över allt jag måste lägga åt sidan för att prioritera studierna. Det är inte alltid lätt att få alla att förstå anledningen till att jag är asocial, disträ och stressad.
Vi ska ut på vår sista praktik vecka 15. Det blir på kirurgen och medicinkliniken på sjukhuset vilket blir en ny erfarenhet eftersom jag hittills bara haft praktik på hälsocentraler.

Stress för mig innebär en hel del olika saker. Det är det psykiska med irritation, dåligt tålamod, sömnsvårigheter. Sen det fysiska med magont och eksem som jag alltid tycks få när det är en stressig period. Det är så lätt att misströsta och tro att man inte ska klara det eller orka med men tillsammans med min vän Nina, som också är min studiekompis, kan jag ventilera och bryta ihop emellanåt. Det är tur att vi inte är i fas med varandra så vi har våra break-downs samtidigt. Den ena får samla ihop spillrorna av den andra, och så turas vi om.
Jag har förhoppning om att vi när vi tagit examen ska kunna få ihop ett rejält firande för att vi överlevt denna prövning.

Närmas på listan ligger nu tenta vecka i medicinsk engelska samt ett muntligt prov där vi under 10 minuter ska beskriva vad vi vill förändra med en svenska vården - på engelska! 
Paralleller med det är det examensarbete och andra kurser och så småningom också praktik.
Till veckan åker jag ut och gör två intervjuer som ska ingå i arbetet innan jag åker norrut, först till Umeå sen till Luleå.

På torsdag fyller min sambo jämt och helgen kommer förmodligen vara vigd åt firande av detta. Jag har redan sagt vad han ska få i present men jag måste bara få tummen ur och boka det.
En resa till Krakow i början av juni. Det ser jag väldigt mycket fram emot!

Helgen spenderar jag med studier medan han är på skoterresa. Det känns skönt att han får göra det istället för att behöva vara hemma med mig som ändå måste sitta med näsan tryckt mot dataskärmen.

I natt har jag för ovanligheten sovit bra, och det är nog på grund av att vi hunnit med en hel del på examensarbetet under veckan samt att jag har låtit Spotify spela hela natten med White noise. Tänk att jag kan sova så gott av enformiga ljud som regn mot ett fönster, air conditioner och ljud av diverse andra skumma saker. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!