tisdag 12 januari 2016

Tänt var det här!

Jag hade tänkt mig nåt i stil med detta när jag bestämde mig för att tända en brasa i morse. Det var kyligt inne och vad kan vara bättre än en sprakande brasa att kura ihop sig vid. Det blåste rätt mycket ute.


Jag är ingen stjärna på att tända brasor men fick dock eld väldigt snabbt och effektivt. Det såg ut att ta sig bra. Jag skyndade mig att stänga luckan eftersom det började ryka mycket. 
Jag gjorde kaffe och när jag vänder mig om så ser jag hur det ryker en massa vid sidan om själva "eldningskassetten". Jag skyndar mig efter en sprayflaska och släcker elden. Eftersom jag öppnar luckorna så ryker det ju givetvis ännu mer. Smått panikslagen får jag elden att slockna och inser att det är alldeles fullt med rök inne i rummet. Så jag får öppna korsdrag och slå igång köksfläkten för att försöka få bort allt. Brandvarnaren går givetvis igång och jag känner huvudvärken komma smygande.

Så nu sitter jag här, rökförgiftad och frusen i ett ännu kallare hus.
Jag ska aldrig mer tända en brasa!

2 kommentarer:

  1. Jooooo, klart du ska elda mer! Men glöm inte att öppna spjället om eldstaden har en sån. Och att ha luckan öppen tills det har tagit sig rejält i veden. Skorstenen kanske var kall och då ligger kylan som ett lock för röken. Men med bra drag får en fort upp värmen och slipper att det ryker in. Öva, öva, öva! Kan inte bli värre än idag jue... =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vette tusan vad som gick fel idag. Jag får väl träna lite - under övervakning!

      Radera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!