fredag 8 januari 2016

Köldknäppar och snösmockor

Schweinigt kallt här uppe i norr nu. Eller det är väl kallt i hela Sverige - på lite olika nivåer.
I Jokkmokk brann ett flerfamiljshus ner i förrgår. Brandkåren kunde inte göra något för det var för kallt att släcka. Vattnet frös.
Temperaturen låg då på -37.7 grader. Lite bitigt!


Här i Luleå har vi inte kommit upp i dessa grader men det har varit uppe på -28 grader. Nog kallt!
Smilla envisades med att gå ut och kissa 03.23 och jag släppte ut henne men stod och väntade och kikade på henne genom fönstret. Hon smög, skakade på tassarna, hukade sig, rörde sig längs huset och kom snabbt in med frostiga morrhår.

Det isar på insidan av fönstren och vid dörren. Jag säger som Morran: - Det draaaaaar!


Jag såg ett inlägg på Facebook med någon som uttalat sig om att folk som fotar termometrar är dumma i huvudet.


Då är jag dum i huvudet, precis som många andra jag känner och har som vänner på Facebook och instagram.
Idag är det inte lika kallt men jag måste ut med bilen. Bäst att ta med tunga artilleriet ifall jag får stopp med bilen.

2 kommentarer:

  1. Tjugoåtta minus. Himmel, man glömmer bort hur avlångt detta land är och hur kallt det bli längst norrut! Och då är väl inte Luleå längst upp heller!!

    Håll ut, snart kommer våååååren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller ut....bara några månader kvar....puh!

      Radera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!