fredag 14 november 2014

Om att glömma

Nu och då måste man som egenföretagare sätta sig med pappersarbete.
Jag måste säga att jag blivit mycket bättre på att göra det regelbundet så inte allt finns som en stor hög när det är dags att deklarera.
När allt flyter på som det ska, man får fakturera, pengarna kommer in på kontot och jag har ordning på papperna så är allting frid och fröjd.
Men då och då uppkommer situationer, bränder att släcka, saker som inte förutsetts.
Kanske oförutsedda utgifter, kanske papper som kommit bort, dokument jag inte får fram på min banksida...ja, många små grejer som kan hända.


Men det mest frustrerande av allt, eller kanske jag ska säga det jag har svårt för, är när jag måste påminna folk om att betala sina fakturor.
Folk glömmer och det är mänskligt. Jag glömmer också ibland och betalar en räkning sent eller får en påminnelse. Sånt händer. Livet kommer emellan. Jag vet att det inte handlar om att man inte vill/tänker betala.

Som ett litet företag så känns det svårare att påminna. Skulle jag sitta på ett stort stort företag och skicka ut påminnelser så är det inte från en viss person till en annan viss person utan det blir mer anonymt.
Jag känner mig alltid så fräck när jag måste påminna någon om att betala det de köpt av mig. Det är som att självförtroendet får en liten törn och jag hinner tänka att de kanske inte tycker att det var bra nog, de kanske är missnöjda eller tyckte det var något annat än de förväntat sig.
Det är dumt att tänka så. De som beställer saker av mig brukar vara nöjda, föreställer jag mig i alla fall. Och de allra flesta betalar sina räkningar i tid.

Jag hade dock ett tråkigt fall för något år sedan när en person inte betalade sin faktura. Jag skickade ut två påminnelser. Fick ingen respons eller kontakt med personen i fråga. Kontaktade personen via sms och på Facebook, men inte heller där någon respons.
Slutligen betalades räkningen men jag fick aldrig veta om denna person glömt/varit bortrest/inte fått fakturorna eller vad som inträffat.
Det hade varit schysst med ett litet mail där man fått ett ursäkta, jag har totalt glömt bort det eller jag har varit sjuk/bortrest. Bara fått en liten respons.
Nåja, det ordnade ju sig tillslut men det jag försöker säga är att det är jobbigt när man måste jaga folk för att de ska betala.
Lyckligtvis händer detta oerhört sällan. Alla glömmer någon gång - även jag, flera gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!