måndag 9 januari 2012

Paradiset

Igår när vi var hos Sarah och Freddy skulle vi börja se serien American Horror story men Tilde hade lite svårt att komma till ro och somna. Så under tiden hon var uppe och lekte sig lite tröttare såg vi på Paradiset.
Det var en dokumentär om Hans och Kerstin har varit gifta i 65 år.
En dag bestämmer Hans mot Kerstins vilja att de ska ha en fondvägg i sommarstugan vid Torneälven. Oförmågan att enas om rätt färg och mönster har stoppat alla tidigare försök till renovering.

Jag skrattade så jag grät. Han kämpade på med tapeten, mönsterpassningen skulle stämma, han ville ha det på sitt sätt och han blev lite ilsken mot sin fru emellanåt.
Hon springer fram och tillbaka och försöker vara till lags "jag är så jävla less" uttryckte hon det. En 82 år gammal krutgumma.



När de slutligen var färdiga åkte han in till stan för att klippa sig. Då kom Kerstins väninna på fika. Hon tyckte minsann att det var finare innan de tapetserade.
-Ska vi inte ta och måla det vitt, säger hon finurligt.
Och sagt och gjort, de målar över hela tapeten med vit färg.
När Hans kommer tillbaka har väninnan åkte hem. Han kommer in i rummet och bara gapar.
- Jaha, det hade ju varit bra om du hade sagt det här innan jag tapetserade tycke han. Vem har varit här och målat?
- Inte kommer jag ihåg vem som varit här säger Kerstin.

Alltså, vilket härligt par!


Ni måste bara se denna dokumentär, man längtar riktigt efter att få bli gammal.

1 kommentar:

  1. Jag såg också detta och kan bara instämma med dig. Den var helt underbar!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!