tisdag 3 februari 2015

Vart tog posten vägen?

Jag känner mig sjukt irriterad på dessa så kallade postombud som finns på olika ställen.
Varför försvann egentligen den riktiga posten?

I mitt företag går mycket ut på att skicka brev, paket och andra försändelser. Det innebär att jag med jämna mellanrum måste iväg för att posta dessa. När nu inte posten finns på samma sätt som förr så åker man till lämpligt postombud. Oftast finns dessa på en mataffär, kiosk eller bensinmack.

Som en liten parentes så finns faktiskt postens företagsservice här i stan, men deras öppettider är inte de bästa. De har öppet mellan 8.30 och 10.00 och sen är det stängt fram till 14 då de har öppet till 18.
Det är kanske praktiskt om man vill dit före eller efter jobbet men om man vill posta något under dagen är man förvisad till postombuden.
För att besöka dessa ombud eller företagscenter kör jag ca 4 mil.

Jag brukar oftast lämna in mina paket på Preem men idag när jag varit och tränat tänkte jag att det kanske fanns någon på Porsön, så jag skulle slippa åka längre bara för att posta.
Till min lycka så fanns det ett på andra sidan vägen från mitt gym. ICA Supermarket!
Perfekt tänkte jag, då kan jag passa på att handla lite grejer också.

När jag kommer in så sitter det två kassörskor i kassorna. En man står och väntar vid postdisken, uppenbart för att hämta ett paket.
Jag väntar med honom en stund.
En kassörska stänger sin kassa, hjälper sedan mannen innan mig. Sen är det min tur. Jag ska posta 5 st  papprör med posters. Jag har gjort det förr och jag vet vad frakten går på.

Tjejen ser förvirrad ut.

Tjejen: - Har du skickat såna här förr?

Jag: - Ja, flera gånger och frakten går på 42 eller 56 kr (bara där är det ju förvirrande men jag kommer till det sen)

Tjejen: - Men......det går ju inte....de är ju för stort.

Jag: - ?

Tjejen ropar på den andra kvinnan som sitter i kassan. Den kvinnan har för närvarande inga kunder.

Tjejen: -X kan du komma....jag behöver hjälp.

Kvinnan i kassan ser grymt störd ut. Hon suckar djupt.

Kvinnan: - Asså......vi måste prata med Stefan....det häääär gåååår ju inte....hålla pååå sååå hääär.
(pratar släpigt och ser superirriterad ut)

Hon kommer fram till oss och tittar på rullarna. Mäter dem.

Jag: - Jag har postat sådana här förr. Jag vet att det går och jag vet vad frakten går på.

Kvinnan: - Det här gååår ju inte....det är ju för stooort...

Jag surnar till.

Jag: - Vad menar du? Det går ju på alla andra ställen. Jag vet ju det!

Kvinnan ser upp på mig som om jag vore ett psykfall.

Kvinnan: - Jamen hääär gör vi bara som reglerna säger...

Jag: - Jaha, då åker jag väl någon annanstans där de kan skicka dem!

Rafsar åt mig rullarna och stolpar ut (jag har tränat och är både hungrig, svettig och extremt skör)

Sätter mig i bilen och kör ytterligare några kilometer för att posta dem på Preem. Där var det minsann inga problem.

Vad jag vill ha sagt med detta är att önskvärt vore om de som jobbar på ställen som är postombud kunde få en utbildning i hur det funkar, vad som gäller och vilka olika alternativ som finns.

Sen kan de ju kanske se det som en del i sitt jobb att vara lite tillmötesgående och inte se ut som sju nödår bara för att jag vill göra något som de inte kan/vill.
Jag kommer inte varken posta eller handla på ICA supermarket på Porsön något mer. Jag kände det som att jag kom släpande med fem säckar gödsel och lämnade det framför dem.
Om de är missnöjda med vad deras chef har beslutat kan de ta det med honom och under tiden kan de behandla sina kunder på ett lite trevligare sätt.

Vad jag menade med att fraktkostnaden ibland skiljer sig åt fast det är samma vikt, storlek och innehåll beror just på att inte alla ombud får samma utbildning. De kan inte, vet inte och det är jag som betalar som får betala fel emellanåt.
Det är störigt, enligt mig!

Nu ska jag inte gnälla mer. Jag har tränat arslet av mig idag och känner mig trött och vill vara ifred!

1 kommentar:

  1. Hej Malin,

    Vad tråkigt att läsa om hur du blev bemött när du skulle skicka iväg dina posters. Jag tar detta vidare till vår ombudssupport som får kontakta ombudet. Givetvis ska du få hjälp av kunnig personal när du besöker ett av våra ombud. Ibland är det bra att gnälla lite, det är då vi får reda på vad vi behöver förbättra.

    Vänlig hälsning Malin- Postnord Kundservice

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!