lördag 21 december 2013

Köp och släng

För ett tag sedan stod det i tidningen om gamla ikea möbler som sålts dyrt. Vanliga ikea möbler som blivit gamla kultmöbler.
Kanske borde man spara sina ikea inköp i en herrans massa år och sedan sälja dem dyrt!!

Nu är det så inne med inredning och förändring att man knappt hinner vänja sig vid en möbel innan det ska göras om i en helt ny stil.
För några veckor sen när jag pratade med min syster sa hon en intressant sak som jag inte tänkt på. Det handlade just om möbler.
När vi var små och besökte mormor, morfar, farmor och farfar så var det som att kliva in i en gammeldags värld med gamla möbler och inredningsdetaljer.
Våra mor- och farföräldrar tillhörde en annan generation än de som är mor- och farföräldrar idag.
När t. ex. min systerdotter besöker sin mormor och morfar så är det modernt. Saker förändras emellanåt och det tillkommer nytt och faller bort gammalt.


Barnen idag går miste om den känslan som vi kände när vi kom hem till äldre människor. De kan aldrig få den på samma sätt. De kan ju ta del av gamla möbler och grejer på inredningsbutiker, på loppisar och på muséer men "hemmakänslan" får de aldrig. Det är lite tråkigt!

Förr i tiden så hade man möblerna hela livet. Det handlade säkert om flera orsaker.
* Det fanns inte pengar att "förnya"
* Möblerna hade bättre kvalité
* Det fanns ingen inredningstrend med tidningar, TV program, utbud och allt annat som finns nu


Det är intressant, och jag har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare.
Vi kanske skulle tänka efter en extra gång innan vi spenderar pengar på att byta ut och göra om.
Både på pengarna och miljön.
I många fall tror jag att folk gör om hemma för att alla andra gör det, för att imponera, för att hänga med i trenden. Kanske mer än för att de verkligen vill och det behövs.
Man påverkas väldigt mycket av alla inredningstidningar och fina inredningsbloggar! Man vill ha det lika fint, lika trendigt, lika lantligt, lika vitt, lika avskalat, lika bohemiskt.


Men ibland tror jag att man missar poängen med vad man själv vill. Vad man själv trivs med och vad som är "min stil".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!