tisdag 5 mars 2013

Fly me to the moon!

Min sambo är en flygfantast. Jag är nästan säker på att han i smyg drömmer om att få vara en riktig pilot.
Han har testat segelflyg, helikopter och nu senast nåt litet flygplan. Han flyger inte själv, men har fått lära sig en hel del och fått manövrera, testa starta och landa. Allt under uppsikt så klart.
Själv är jag livrädd att något ska hända. Helst skulle jag vilja att han höll sig på marken, men jag kan liksom inte förbjuda honom att göra det han älskar.
Jag vet vad som kan hända när olyckan är framme, allt för väl!
För något år sedan pratade han om att vi tillsammans skulle börja flyga paramotor. Det är när man har en propeller på ryggen och en fallskärm ovanför sig. Totalt livsfarligt! Jag sa att det kunde han glömma, både för min del och sin egen. Där går gränsen!

Min sambo är en visionär. På det sättet ser jag mycket av honom i Mr Selfridge (inte kvinnoaffärerna så klart). Han vågar ta ut svängarna och vågar göra det ingen annan gör.

Som att ordna ett stort flygplan för att sätta på gården på jobbet! Det är inte alla som tänker på att göra något sådant.
Så han ordnade alltså ett Viggen plan, monterade upp det på ett betongfundament och nu står det där!
Nja, det var lite mer jobb, pappersarbete, tillstånd än så som krävdes, men han fick det gjort!

Tidigare hade jag bara sett sådana flygplan på pelare vid flygplatsen. När jag var liten var jag väldigt fascinerad av det, och jag var helt säker på att piloten satt kvar i cockpit men att han nu var ett skelett....

Så här gick det till när flygplanet skulle fraktas från F21 till Storheden. Det var inte lätt, det skapades en del bilköer, men det var riktigt bra PR.









------------------------------------------------------------------------------------------------------------

My fiance loves flying and everything about it. I´m sure he dreams about beeing a real pilot.
He´s tried gliding, helicopter and last a small airplain of some sort. He doesn´t have a certificate but he has learned some and is able to operate, tried to star and land. Under inspection of course!
I´m scared to death that something is going to happen to him. I would like to see him on the ground, but I can´t forbid him to do what he loves to do.
I know, all to well, what accidents can do!
A couple of years ago he came up with the idea of us flying paramotor together, Yu know, when you have a propeller on your back and a parachute above you. Totally suicidal! I told him to forget it, both for me and for himself!

My fiance is a visionary. I see a lot of him in Mr Selfridge (not the affairs with woman). He dares to take chances and do what no one else does.
Like getting an airplane to put on the parking lot at work. Not everyone does that!
So he got a Viggen plane, rigged it on a concrete foundation and there it is!
Well, it wasn´t that easy. It took him some more work, papers and permissions, but he got it done!

When I was young I was so fascinated by the airplanes on fundament near the airport. I was sure the pilot got stuck in there an was now a old skeleton....

This is how it was done, moving the plane from the airbase F21 to Storheden. It wasn´t easy, it generated long lines of cars but it was good PR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!