söndag 9 oktober 2011

Nightrider

Bild som jag tog i Las Vegas förra året
 I tisdagskväll skulle jag köra till flygplatsen för att hämta upp min sambo som kom hem.
Jag har länge ogillat att köra bil. Speciellt att köra bil på kvällen när det är mörkt. Jag har extremt dåligt mörkerseende. Jag känner mig otrygg och rädd när jag kör bil i mörker.
Inne i stan går det rätt bra, det är upplyst och jag känner till vägarna bra. Det är värst ute på E4:an och i mörkret på landet.
Trots att jag bott i Luleå i större delen av mitt liv så är jag väldigt dålig på att veta vilka avtagsvägar jag ska välja när jag kör på E4:an. Jag vet aldrig vart jag hamnar när jag svänger av någonstans.

Jag körde dock inte bil där själv......hemska tanke!
Den här gången hade jag gjort upp rutten i huvudet och visste att jag skulle köra av vid avfarten mot Gammelstad/statoil. Sen köra via Karlsvik, Gäddvik till Kallax.
I verkligheten hamnade jag vid Notviken och rondellen där. Okej, jag fick köra via centrum istället och det kanske var lika bra.
Jag hade snappat åt mig två skivor när jag åkte hemifrån. Det var lite blandade låtar från slutet av 70 början av 80-talet.
Å herregud vilka minnen! Vissa låtar som jag brukade lyssna på när jag var 18 år och just fått körkort. Då man körde omvägar från kompisar på kvällarna när man skulle hem, bara för att få lyssna till de bästa låtarna och sjunga högt i bilen.
Bra musik i bilen är bästa sättet att lyssna på det.
Jag och min kompis Anette brukade åka ut och "julragga", som vi kallade det. Runt jul tog vi fram ett specialinspelat band som vi körde i bilen, åkte runt och tittade på allt julpynt på gårdar och fick julstämning.
Vi hade klockat tiden det tog att köra hemifrån och ut på Hertsövägen för att tajma det med en låt som skulle börja lite lugnt för att sen komma igång exakt när vi körde ut på vägen och gasade upp bilen. (Min sambo frågar just vad det är jag ler åt....nostalgi, jag älskar nostalgi!)

Idag ska vi åka och fira min svärmor som fyllt 70 år, då ska jag gräva fram ett gäng gamla band som vi ska lyssna på i bilen, för vi har kasettbandspelare i den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!