onsdag 21 oktober 2020

Oärliga människor

 Jag kom att tänka på en incident för ett par år sedan. Jag har för mig att det var runt jul. Jag fick en beställning från en tjej som bodde i samma stad som mig. Just nu kommer jag inte ihåg hela beställningen men jag har för mig att det rörde sig om två eller tre figurer. En figur var i iallafall från  från webshopen samt en var en specialbeställning. 

Jag färdigställde hennes order och skickade den till henne. Efter ett tag skickade jag fakturan. Jag fick då ett mail tillbaka om att hon inte hade fått sin beställning. Jag mailade tillbaka och berättade att den hade skickats för X antal dagar/veckor sedan. Hon hävdade att hon inte fått dem och därmed vägrade betala fakturan.

Jag ringde till det utlämningsställe där hennes paket skulle ha hamnat om den inte lämnats vid dörren. Inget fanns där. En kompis till mig har en styvpappa som jobbar på posten och han var både vid utlämningstället samt  pratade med de postarbetare som hade hand om detta område. Den postmannen som han pratade med berättade att paketet hade levererats till mottagaren. 

Jag kollade upp personen i fråga på nätet. Hon hade en blogg och på denna blogg såg jag att hon hade fotat en av figurerna i paketet (som hon påstått sig inte ha fått. När jag konfronterade henne med det så påstod att hon hade köpt denna på tradera. Detta var ren lögn eftersom jag sytt exakt denna figur (det finns bara en av varje) samt skickat den till hennes adress tillsammans med de övriga figurerna.

6 månader senare pågick fortfarande diskussionen. Jag ville ha betalt för det jag skickat till henne men hon påstod att hon aldrig hade fått dem. Det hela slutade med att jag förlorade 1500 kr för tid, möda och hantverk som mottagaren påstod att hon aldrig mottagit. Trots att hon la upp bilder på sociala medier.

Det är inte lätt att få ekonomin att gå runt när det finns sådana här oärliga människor. Nu är det dock en av få som vägrat betala för sina beställningar, men det finns ett antal.


Jag vet inte hur många andra som sytt just en sån här figur med exakt samma strumpor, färger och knappar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!