torsdag 12 juli 2018

Spetälska och saganaki!

Tillbaka till brottsplatsen! Min första sommarsemester någonsin är på intågande och jag har bara några få arbetsdagar kvar. Den 21 juli åker jag till Kreta. Min ö!
Jag har inte varit där på många år nu men den ligger mig varmt om hjärtat. Det är ett ställe där jag tillbringat ett flertal semestrar.

En bild från perioden då jag tillbringade 4 veckor på en spetälskekoloni

Dock misstänker jag att det inte kommer finnas tid och möjlighet för mig att besöka stället som jag verkligen brinner för. Spinalonga - ön som under många år var en spetälskekoloni.

När jag sist var där var det ruiner. Torrt, varmt och förfallet efter att kolonin lades ner 1953.
Efter det så vet jag att det rustats upp. Hus har återställt till sin forna glans.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt.
Det är bra för att det bevarar och hindrar allt från att bara bli en ruin av stenar. Men för mig har det alltid varit så....det såg ut så den första gången jag var där med min pappa och det har sett ut så alla andra gånger jag varit där.
Spinalonga är magi och tragik. Det är en magisk plats för mig eftersom det berört mig och skapat en känsla av att veta mer, samtidigt som den varit en tragisk plats för så många andra som mot sin vilja skickats dit.

Hur som helst så kommer jag inte hinna besöka den på den vecka som jag ska tillbringa på Kreta. Det får bli en lugn vecka med mycket saganaki, grekisk sallad, sol och bad.
En kickoff för min första riktiga sommarsemester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!