lördag 25 augusti 2012

En stillsam morgon i drömmarnas trädgård






































Kanske tror du, baserat på bilderna jag lagt ut, att jag är värsta trädgårdsnissen. Att mina fingrar är gröna och att saftar, syltar, odlar och planterar.
Mer fel kan du i så fall inte ha!
Jag kan ingenting om trädgårdsskötsel. Jag skulle jättegärna ha en stor lummig trädgård med en massa vackra blommor och buskar.
Jag skulle vilja vara så där ekologisk och självförsörjande. Jag skulle vilja koka sylt och klistra på vackra handskrivna etiketter på burkarna.



Men jag har varken tiden eller intresset, trots några halvhjärtade försök. Jag kan inte tvinga fram det, för jag blir snarare bara stressad än lugn och harmonisk av min trädgård.

Nåväl, bär finns det gott om. De trivs och verkar klara sig bättre utan min omtanke än med.
Vinbär finns det groteskt mycket av, både röda och svarta. Jordgubbar, don´t even get me started. Hallon i mängder och smultron stora som heffaklumpar.
Jag tror att jag måste plocka bär idag. Inte för att jag vill, utan för att stilla mitt dåliga samvete.





Jag gjorde ett försök i våras att så frön, till sommarblommor. Dessa ser riktigt vackra ut och man kan tro att det har sett ut så här hela sommaren. Ängar av sommarblomster. Men så är det inte. Dessa två blommor har ungefär 7 kompisar som alla blommar nu. Det är dags, innan de fryser ihjäl. Det var nämligen bara 8 grader i morse.

Något som däremot frodas och mår hemma hos mig är katterna.






































Prassel, stön och stånk - helt plötsligt kommer det fram en katt i hallonsnåret!

2 kommentarer:

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!