måndag 24 juli 2017

Den historiska ön

Jag har haft en underbar vecka i det historiska Visby. Vi har promenerat längs kullerstensgator, suttit på caféer, cyklat runt i omgivningarna och i alla backar i staden (herrehud hur tänkte gutarna när de byggde stan). Vi har gått stadsvandring med gamla Gertrud och grillat hemma på gården.


Barnen fick besöka Pippi i Kneippbyn och jag fick klättra upp på klippan i Högklint.


Vi har ätit saffranspannkaka, glass och klappat katter.


Upptäckt ruiner och föreställt oss hur det var att leva på medeltiden. Sett skelett med pilhål i huvudena, luktat på vackra rosor och samlat stenar. Fått och tagit bort fästingar och bara haft det härligt, ledigt och umgåtts.




Vi åt crepes och galetter på Crêperie & logi "Strykjärnet" som låg i ett smalt gammalt hus. Man tror inte att man blir mätt på en "liten plätts" men jag kan säga att jag höll mig mätt hela dagen. De var gjorda på bovete och man kunde välja på en massa olika fyllningar. Den jag åt hade chevreost, ruccola, pinjenötter och honung. Mums!



Krutgumman Gertrud berättar om den tyske medeltidsköpmannen som var först med både kiosk och Facebook!

Sista kvällen i Visby satt vi på en höjd och såg solen gå ner över hav och ruiner. Det var så vackert!
Det var massor av folk som samlades och förundrades.


Tiden går så fort när man är bortrest och så plötsligt är man tillbaka hemma i vardagen igen med allt vad det innebär.


Tack till mina underbara föräldrar för denna fantastiska resa som ni gav oss!


Nu fick jag äntligen se ditt Visby lilla mamma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!